”Vannpølse” stoppet Nordsjøen

”Vannpølse” stoppet Nordsjøen

Ekstremværet Vidar førte til at vann fra Nordsjøen veltet inn over land på Vestlandet. Det førte til store vannskader flere steder, men Stavanger slapp unna selv om vannet steg 161 centimeter. Årsaken var en hundre meter lang ”vannpølse”.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Et nytt produkt fikk sin generalprøve ved Vågen i Stavanger da vannet veltet inn over land. Den såkalte ”vannpølsa” ble lagt ut like før vannstanden krøp over bryggekanten, og holdt vannet unna butikker og restauranter som ellers hadde måttet slite med vannskader. Produktet er utviklet, patentert og produsert av Drammensfirmaet Protan, og forhandles av gründer-bedriften Brisk Safety i Tønsberg.

 Enkel løsning

– Det å stanse havet er en vanskelig og til tider umulig jobb, men det vi prøver er jo å forhindre skader på eiendom, sier beredskapssjef Torstein Nielsen i Stavanger kommune.

[img id="1"]

Når ekstremværvarslet kom trengte han raskt en løsning for å stoppe flommen. Han tok sjansen på en helt ny løsning da Brisk Safety tilbød kommunen å teste deres produkt.

– Istedenfor å stable hundrevis av sandsekker, monteres og fylles denne pølsa opp på stedet av fire mann på et par timer. Det er en veldig enkel løsning. Men viktigst av alt; den stoppet effektiv vannet fra å fosse inn hos butikkene ved Vågen i Stavanger, sier beredskapssjef Nielsen.

 Vann utligner vann

Den såkalte vannpølsa er produsert i kraftig PVC-materiale og kommer i lengder på 10 meter som enkelt skjøtes sammen med en hann- hunnløsning.

– Vann utligner vann. Ved å fylle pølsa på stedet, slipper man masse frakt som både er tids- og arbeidskrevende, sier markedssjef Truls Malm i Brisk Safety.

– Dette produktet får plass på en vanlig tilhenger til personbil og er rask å sette opp. Fire personer kan fylle 100 meter med flomvern på 30 minutter, sier han.

– Det blir neppe mindre problemer med ekstremvær og vann på avveie i årene som kommer, så de fleste kommuner langs sjø og elver burde helt klart vurdere en prat med oss, avslutter Malm.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen