Utvikler autonom brøyting for norske flyplasser

Utvikler autonom brøyting for norske flyplasser

Yeti Snow Technology, en felles satsning av Øveraasen og Semcon Devotek, har signert en utviklingsavtale med Avinor om å utvikle og demonstrere en selvkjørende brøytebil for flyplass.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Løsningen skal gi bedre oppetid og økt effektivitet. En fullskala demonstrasjon vil bli gjennomført i mars 2018.

Projektet blir det første i verden der store maskiner tilpasses for å kjøre autonomt og utføre den viktige samfunnsoppgaven å holde start og landingsbaner snøfrie.

Øveraasen bidrar med dyp mekanisk kunnskap og Semcon Devotek i Norge med sin kompetanse om kompleks systemintegrasjon og autonome løsninger.

– Hvert minutt et fly står stille er kostbart. Vi ser et stort potensial for forbedret tilgjengelighet, men også for bedret miljø og sikkerhet når maskinen kjøres uten fører, sier Hans Peter Havdal, General Manager for Semcon Devotek.

Etter tidligere å ha jobbet med protyper i skala 1:14 kommer Yeti Snow Technology nå til å utvikle autonom snørydding i fullskala basert på Øveraasen sine maskiner som er nesten 20 meter lange og 8,5 meter brede.

Det spesielle i prosjektet er at maskinene skal fungere i de vanskeligst tenkbare forholdene for autonom kjøring: kraftig nedbør og dårlig sikt.

– En flyplass er et samfunn i miniatyr med tydelige og høye mål for virksomheten. Kan vi løse oppgaven der, kan vi kjøre autonomt hvor som helst, sier Hans Peter Havdal.

Den første demonstrasjonen av systemet vil gjennomføres i mars 2018 på en av Avinors flyplasser. Hvis prosjektet er vellykket kan løsningen implementeres på flere av Avinors 46 flyplasser i Norge.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen