– Vi har tatt i bruk alt tilgjengelig uteareal, og vi må bruke større del av selve sletta for å få plass til utstillerne. Her blir det fullt trøkk, sier Tone L. Grøstad, direktør i MGF.
– Vi har tatt i bruk alt tilgjengelig uteareal, og vi må bruke større del av selve sletta for å få plass til utstillerne. Her blir det fullt trøkk, sier Tone L. Grøstad, direktør i MGF. (Foto: Erik Burås / Studio B13)

Utstillerrekord for Vei og Anlegg

286 utstillere viser seg frem under Vei og Anlegg 2018 på Hellerudsletta. Bransjen er i vekst og 25 000 besøkende var ventet under messedagene 2.–6. mai.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Vi har tatt i bruk alt tilgjengelig uteareal, og vi må bruke større del av selve sletta for å få plass til utstillerne. Her blir det fullt trøkk, sier Tone L. Grøstad, direktør i MGF.

MGF – Maskingrossisternes Forening – arrangerer denne messen for 15. gang, og de ser frem til å vise frem et bredt spekter av maskiner og utstyr på det som i år er Nordens største anleggsmesse. En kald vinter ga mye skiglede, men når vårsolen står på kan snømengdene by på noen utfordringer. Uten at Grøstad er alt for bekymret.

  Foto: Erik Burås / Studio B13

– X Meeting Point har jobbet godt med å rydde snø. Og kulden kom sent, så telen er ikke så dyp. Får vi noen fine og tørre vårdager blir det et flott område å være på, sier en optimistisk messesjef.

Grønnere Anleggssektor

MGF er med i klyngen Grønn anleggssektor som skal jobbe konkret med hvordan anleggsbransjen kan bidra til klimakutt og bli grønnere. Også flere av utstillerne på Vei og Anlegg 2018 vil ha fokus på mer miljøvennlige anleggsmaskiner, blant annet vil Pon Equipment vise frem en elektrisk gravemaskin. CAT-importøren har modifisert CAT 323 F Z-line (Z for Zero emission) for batteridrift.

– Med lading om natta og i lunsjpausen skal den kunne gå en god arbeidsdag. Det blir første gangen den 25 tonn tunge gravemaskin vises for publikum, forteller Grøstad.

Vi vil blant annet ha dedikerte spiseområder uten alkohol, slik at det blir mer attraktivt for barnefamilier.

- Tone L. Grøstad

Fredag og lørdag er tradisjonelt de store besøksdagene, mens åpningsdagen onsdag har fokus på ungdommen. Da har vi invitert videregående skoler til å komme. Helt innerst i den store messehallen, like ved kaféområdene, er det satt opp et komplett lærlingeverksted. Unge håpefulle kan også vise sine ferdigheter i uoffisielt norgesmesterskap i anleggsfag for lærlinger.

En stor messe skal selvfølgelig ha besøk av noen selebriteter. Ministerbesøk er ventet, og Lothepus skal ha egen stand.

Sommeren 2017 åpnet Moxy Oslo X, som er Marriott-kjedens aller første hotell i Norge. Direktør for det nye messesenteret på Romerike er Ellen Arnstad, som ble kåret til «Årets kvinnelige medieleder» i 2005.

  Foto: Erik Burås / Studio B13

– At vi i år også kan bruke det nye Marriott-hotellet på messeområdet gir helt andre muligheter når det gjelder servering. Vi vil blant annet ha dedikerte spiseområder uten alkohol, slik at det blir mer attraktivt for barnefamilier, sier Grøstad. 

Logistiske utfordringer

Mange av utstillerne har meg seg produsentene, i så måte blir Vei og Anlegg 2018 et globalt arrangement. Publikum kommer fra hele Norge, en del tar turen fra Sverige og også noen dansker har meldt sin ankomst.

– Vi har vært tidlig ute med å booke hoteller, og under messedagene vil du finne utstillere og besøkende mange steder i Lillestrøm og Oslo, sier Grøstad.

  Foto: Erik Burås / Studio B13

Parkeringsmulighetene på Hellerudsletta er begrenset, og folk anbefales å bruke kollektiv transport i størst mulig grad. Man kan blant annet ta toget til Lillestrøm, og det jobbes med en fjernparkering. Det er et busstopp rett ved, og bussterminalen på Olavsgaard er et steinkast unna. Dessuten setter vi opp shuttlebusser mellom Lillestrøm stasjon og messeområdet.

– Det kommer til å være mange mennesker som vil inn på messeområdet på en gang. Derfor vil det være en absolutt fordel om man har registrert seg på forhånd og printet ut billetten. Har man strekkoden klar kommer man mye fortere inn enn om man skal begynne hele registreringen der ute, sier Grøstad.

T-BANE/19. oktober 2018

T-banen i Oslo i verdenstoppen

CoMET (Community of Metros) og Nova er en internasjonal benchmarking gruppe og et forum for T-baneselskaper rundt omkring i verden som har som mål å dele erfaringer, sammenligne resultater og lære av hverandre. Det gjøres ved å måle et sett av ulike nøkkelindikatorer (KPI`er: Key performance indicator) og gjennom dette det lære av hverandre for å jobbe med forbedringer fra år til år. Les hele saken

Til toppen