Utskillelse av selskaper fra NSB vedtatt

- For å legge til rette for en mer effektiv og kundevennlig jernbanesektor gjennomfører vi en jernbanereform. I generalforsamlingen i NSB 15. februar ble det vedtatt å skille ut selskapene ROM Eiendom AS, Mantena AS, Entur AS og Materiellselskapet AS, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Flere av selskapene skal eies direkte av Samferdselsdepartementet, og får viktige roller i videreutviklingen av jernbanen. Målet er mer og bedre persontogtrafikk, til beste for de reisende, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

[factbox id="1"]

Selskapene flyttes ut av NSB i løpet av april i år. ROM Eiendom skal til infrastrukturforvalter Bane NOR SF, mens Mantena, Entur og Materiellselskapet vil eies direkte av Samferdselsdepartementet. NSB AS forblir heleid av staten ved Samferdselsdepartementet.

Materiellselskapet AS skal eie togsettene. Entur AS skal bidra til å få et felles billettsystem for hele jernbanen og kollektivsektoren. Mantena AS skal kunne tilby togvedlikehold til alle togselskap som opererer i Norge, deriblant alle aktørene innen godssektoren, i tillegg til virksomhet i Sverige. All jernbaneeiendom fra Rom Eiendom AS og Jernbaneverket samles i én virksomhet hos Bane NOR, noe som skal gi bedre utnyttelse av eiendomsmassen i sektoren og frigjøre arealer til annen bruk.

- NSB gjennomfører et stort omstillingsprogram for å være konkurransedyktig i de kommende persontogkonkurransene. Slik jeg kjenner NSB, er konsernet godt rustet til å gjennomføre denne omstillingen. Dette underbygges ikke minst av gode resultater, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Generalforsamlingen har vedtatt at det ikke skal betales utbytte fra NSB for regnskapsåret 2016. Bakgrunnen for dette er behovet for å gi de fire selskapene som skilles ut fra NSB en hensiktsmessig egenkapital.

Styrets sammensetning

På generalforsamlingen ble styremedlemmene Bjarne Borgersen, Wenche Teigland og Kjerstin Fyllingen gjenvalgt for en periode på to år. Styret i NSB består av fem aksjonærvalgte medlemmer og tre ansattvalgte medlemmer.

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen