Utformer konsepter for Oslos hovedgater

Utformer konsepter for Oslos hovedgater

Norconsult jobber på oppdrag fra Bymiljøetaten i Oslo med gatekonsepter for Bygdøy allé, Thereses gate på Bislett, Thorvald Meyers gate og Grünerløkka for å oppgradere en rekke av de mest sentrale og historiske by- og handlegatene i Oslo.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Utgangspunktet for prosjektene er trafikale endringer. Hensikten er å vurdere hvordan gatearealet skal disponeres mellom de forskjellige brukerne og behovene. Fordi trafikk er en sentral faktor knyttet til både byliv og handel, krever dette en helhetlig og tverrfaglig tilnærming til oppgaven. Konseptvalgutredning (KVU)-metodikken legger opp til en omfattende konseptutvikling, der det siles i to omganger før et endelig konsept for utforming av gaten blir anbefalt.

I Thereses gate har gateparkering lenge vært et omdiskutert tema, mens trærne og alléen et tilsvarende viktig tema i Bygdøy allé. I begge prosjekter har det vært krav om tilrettelegging for sykkel.

[img id="1"]

Gatekonsept for Bygdøy allé

Norconsult har laget syv ulike konsepter for hvordan alléen kan utformes, og fire er plukket ut som det skal jobbes videre med. Til slutt skal det ende opp med ett konsept som skal anbefales for Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel. Det anbefalte konseptet vil trolig inneholde elementer fra flere konsepter. To krav ligger imidlertid fast og det er at Bygdøy allé fortsatt skal være en allé med trær og det skal tilrettelegges for syklister mellom Solli plass og Skøyen. Les hva Aftenposten skriver om saken her.

Gatekonsept for Thereses gate

Her har Norconsult utarbeidet hele åtte ulike konsepter og ett nullalternativ som viser hva som vil skje hvis man ikke endrer noe. Som for Bygdøy allé står det nå igjen fire konsepter som det skal jobbes videre med. Den endelige anbefalingen kan inneholde elementer fra flere konsepter. Les hva Aftenposten skriver om saken her.

Grünerløkka og Thorvald Meyers gate

Norconsult har nettopp gått i gang med tilsvarende prosjekt for Grünerløkka og Thorvald Meyers gate, der tilsvarende konsepter skal utarbeides. KVU for Grünerløkka og reguleringsplan for Thorvald Meyers gate er to forskjellige oppdrag. KVU for Grünerløkka skal munne ut i et forslag til en plan for en overordnet gate- og byromstruktur med tilhørende prioriteringsliste, mens Thorvald Meyers gate omfatter utarbeidelse av reguleringsplan for én bestemt gate (kryss) på Grünerløkka.

Prosjektene er gode eksempler på tverrfagligheten i Norconsult der både trafikk, byutvikling, handel og byliv er sentrale tema.

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen