Kristianias første elektriske trikk fra Allgemeine (AEG), fotografert på Majorstuen ca. 1896.
Kristianias første elektriske trikk fra Allgemeine (AEG), fotografert på Majorstuen ca. 1896. (Foto: Privat / LTF)

Trikken – Høyt elsket i 125 år

Lørdag 3. mars 1894 var en merkedag i Kristianias historie. Som de første i Norden kunne innbyggerne i hovedstaden reise med en sporvogn som gikk helt av seg selv - uten en eneste hest foran. 125 år senere frakter trikken over 50 millioner reisende, og er i dag en naturlig del av bybildet i Oslo.

  • Trikk
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Historien om trikken er langt på vei historien om byen og byutviklingen i Oslo. Og som byen den er en del av, er trikken i dag en vital og fremtidsrettet bidragsyter til bybildet og kollektivtrafikken, sier konserndirektør i Sporveien, Torgeir Kristiansen.

Mandag 5. mars 1894, to dager etter premieren, trykket Aftenposten en reportasje om lanseringen av det nye fremkomstmiddelet. Stuvende fullt hadde det vært fra tidlig morgen til langt over midnatt, og passasjerene ble om bord langs hele linjen, og ble gjerne med tilbake også for turens skyld. Trikken ble ledet frem av elektrisitet og var den aller første av en etter hvert stor flåte med elektriske sporvogner, som på folkemunne raskt fikk betegnelsen «Elektrikken».

Siden den gang har trikken hatt en særlig plass i hjertet til befolkningen i Oslo. I en undersøkelse Kantar/TNS gjennomførte for Sporveien sommeren 2018, svarer 78 prosent at de er positive til at Oslo skal være en trikkeby.

– I 2020 kommer de første testvognene i serien av 87 nye moderne trikker som er bestilt til Oslo. Med denne vognparken skal trikkebyen Oslo gå i møte neste jubileum, 150-årsmarkeringen for den elektriske trikken.

Inviterer til online-museum

Den elektriske trikken jubilerer i et år der Oslo er kåret til Europeisk miljøhovedstad 2019, og der trikkenettet bygges ut over store deler av Europa.

– Vi ser en utvikling der byer som aldri har hatt trikk etablerer sine første linjer, byer som har lagt ned trikkelinjene sine bygger dem opp på ny og etablerte trikkebyer utvider linjenettet. Oslo befester med kjøpet av de 87 nye trikkene sin plass blant de ekspansive byene, sier Torgeir Kristiansen.

125-årsjubileet til trikken blir markert på forskjellige måter utover i 2019. Allerede nå inviterer Sporveien inn til et online museum der du vil se flotte bilder av enda flottere trikker. Her vil du også finne nye og gamle filmer og reklamefilmer av trikken i Oslo. Samlingen bygges ut etter hvert.

Gratulerer med dagen Oslo og gratulerer med dagen trikken.

Fakta om trikken i Oslo

I over 140 år har sporvognsdrift vært en del av bybildet i hovedstaden. Sporveien Trikken AS har ansvar for all trikkedrift i Oslo, og fraktet 51 millioner reisende i 2017. Nå forbereder Trikken infrastruktur, vedlikehold og drift for å kunne ta imot 87 nye trikker. Alt for å levere enda mer kollektivtransport for pengene.

Selskapet har nærmere 400 ansatte, og driftes fra Grefsen vognhall. Trikken er en av Oslos viktigste miljøbedrifter. Trikken er inne i en spennende periode med betydelig oppgraderinger av infrastruktur. De fleste av disse oppgraderingene skjer som en forberedelse til at nye, moderne trikker skal kjøpes inn og tas i bruk i Oslo fra 2021. Trikken er datterselskap i Sporveiskonsernet.

Fakta trikkeanskaffelsen:

De 87 nye trikkene gir kapasitet for å møte forventet passasjervekst i årene som kommer. Trikkene vil være 34,16 meter lange. De vil samlet være omtrent 3 kilometer (2972 meter) lange, parkert etter hverandre. Den valgte trikken veier totalt 42,7 tonn. Dette er betydelig lavere enn SL95. Prosjektet har en styringsramme (P50) på 3 725 mill. kroner og kostnadsramme (P85) på 4 145 mill. kroner. Kontraktsverdi ligger godt innenfor styringsrammen. 

VEG/22. mars 2019

SINTEF gjenoppliver Veglaboratoriet

SINTEF har bestemt seg for å satse mer på samferdsel i tiden som kommer, og har derfor «gjenopplivet» Veglaboratoriet sitt. Dette gjør de fordi de bevisst ønsker å utvikle «grønnere veier» og anleggsprosesser. De vil også påvirke folk til å velge en mer miljøvennlig transport. Les hele saken

Til toppen