Trekløver gjør asfalten grønnere

Trekløver gjør asfalten grønnere

Veidekkes asfaltfabrikker i Moss og på Stange reduserer CO2-utslippene med 90 prosent ved hjelp av miljøvennlig oppvarming. Enova støtter leverandøren Bio Energy med over 14 millioner kroner.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Vi ønsker å være ledende på miljø i vår bransje, og gjør nå en rekke miljøtiltak over hele fjøla. Asfaltfabrikkene er der vi har størst utslipp, og blir derfor prioritert høyt. Vi starter nå i Moss og på Stange, men vurderer tilsvarende omlegginger flere steder, sier teknisk direktør Eivind Olav Andersen i Veidekke Industri.

Asfalt blir laget ved å blande steinmateriale med oljeproduktet bitumen. Dette krever typisk temperaturer på opp mot 180 grader, og da behøves det mye energi. Til nå har Veidekke brukt flytende petroleumsgass (LPG) til denne oppvarmingen, men nå skal gassen byttes ut med trepellets i to av Veidekkes største asfaltfabrikker. Fordi pelletsen er fornybar og erstatter forbrenning av fossilt karbon, vil omleggingen spare karbonkretsløpet for 8600 tonn CO2 hvert år. Det utgjør 90 prosent av CO2-utslippene fra dagens asfaltproduksjon i de to fabrikkene.

Først ut i Norge

Leverandøren Bio Energy skal eie og drifte varmeanleggene som leverer energien til asfaltproduksjonen hos Veidekke.

– Dette blir de første asfaltfabrikkene i Norge som tar i bruk forstøvet pellets, og det vil overraske oss om ikke resten av asfaltbransjen følger etter. Vi er stolte av å være med på dette miljøprosjektet, sier daglig leder Odd Egil Reinås i Bio Energy.

Støtte fra Enova

Siste del av trekløveret er Enova, som støtter omleggingen med til sammen 14,2 millioner kroner. De håper å få flere asfaltentreprenører med på klimadugnaden.

– Alle asfaltfabrikker kan ta i bruk fornybar oppvarming, og Enova kan hjelpe til med å gjøre det lønnsomt. Hvis all asfaltproduksjonen i Norge ble like klimavennlig som den blir i Moss og på Stange, hadde det spart CO2 tilsvarende utslippet fra rundt 100 000 nye personbiler. Det er slike løsninger vi trenger i lavutslippssamfunnet, slår markedsdirektør Audhild Kvam i Enova fast.

Fabrikkene vil stå klare med ny, klimavennlig produksjon når asfaltsesongen starter neste år.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen