Ti selskaper ønsker å bygge ny E18

Ti selskaper ønsker å bygge ny E18

For å bli kvalifisert må selskapene dokumentere relevant erfaring fra tilsvarende veibyggingsprosjekter og gode systemer for gjennomføring.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Vi er svært fornøyd med at det er stor interesse også for denne andre totalentreprisekonkurransen i regi av Nye Veier AS. Ti selskaper har søkt om å bli kvalifisert til konkurransen om å bygge E18 Rugtvedt – Dørdal. Av disse er det fire norske selskaper. Vi vil nå gjennomføre en grundig evaluering av de ti selskapene, før vi velger fire til seks selskaper som får være med i den videre konkurransen. Vi forventer å være ferdig med evalueringen innen utgangen av september, sier Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier AS.

Om kvalifiseringsprosessen

For å bli kvalifisert må selskapene dokumentere relevant erfaring fra tilsvarende veibyggingsprosjekter, gode systemer for gjennomføring og etterlevelse av helse, miljø og sikkerhet, i tillegg til krav til samfunnsansvarskrav, solid økonomi og skatteattest. NyeVeiers innkjøpsprosess med fokus på kvalifisering av seriøse aktører skal sikre at NyeVeier kun forholder seg til profesjonelle og samfunnsansvarlige selskaper i gjennomføringen av veiutbyggingsprosjektene.

Om prosjektet E18 Rugtvedt - Dørdal

Strekningen Rugtvedt – Dørdal er på ca. 16 kilmeter og er planlagt som ny 4–feltsvei med 110 km fartsgrense. Strekningen forventes åpnet for trafikk innen utgangen av 2019.

- NyeVeiers samfunnsoppdrag er å bygge motorveier raskere og mer kostnadseffektivt. Fordi vi bygger lengre og sammenhengende strekninger utnyttes ressursene mer effektivt og kostnader reduseres bl.a. til opp- og nedrigging av anlegg og utstyr. Store besparelser ligger det også i økt standardisering av løsninger i prosjektene. Ved å ta entreprenørenes kompetanse tidlig inn i prosjektene slik vi gjør på E18 Rugtvedt – Dørdal, øker vi innovasjonen og effektiviteten. Å bygge en trafikksikker vei med god kvalitet raskere er det viktigste vi kan gjøre for å øke trafikksikkerheten i regionen, sier Dahl Hovland.

VANN/16. februar 2018

Vann vår usynlige ressurs

Vann er utgangspunktet for et sivilisert samfunn, men det glemmer vi. Et av de grunnleggende kravene i befolkningen er trygg drikkevannsforsyning slik at vi ikke utsettes for risiko. Men det er ingen selvfølge i fremtiden, forteller forsker Arve Heistad ved NMBU. Les hele saken

SAMFERDSELSPROSJEKTER/16. februar 2018

Kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Les hele saken

Til toppen