Tester syntetiske sviller på Sørlandsbanen

Tester syntetiske sviller på Sørlandsbanen

Område Sør legger nå inn syntetiske sviller på ei bru ved Fidjetun på Sørlandsbanen. – Vi ønsker å finne en erstatning for kreosotimpregnerte sviller, sier prosjektleder Ingar Uldal.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Den 28 meter lange fagverksbrua over Retelva ved Fidjetun får nå nye brusviller. Når sporet over brua nå får nye sviller, ønsker Jernbaneverket samtidig å teste ut en type syntetiske sviller for å se om disse kan være en god erstatning for kreosotimpregnerte tresviller. På Sørlandsbanen benyttes slike tresviller både på banens mange stålbruer og i de lange tunnelene.

[img id="1"]

- Vi har sjekket hva som benyttes i andre land i Europa og landet på en type synetetiske sviller som produseres i Japan, forteller Ingar Uldal. Denne svilletypen brukes mye i blant annet Tyskland og Sveits, for uten selvsagt i produsentlandet Japan.

Tester syntetiske sviller

- Vi skal teste ut svillene med tanke på blant annet støy. Det som blir avdekket av resultater deles med teknologienheten sentralt i Jernbaneverket som så til slutt skal velge hvilken type sviller vi skal erstatte kreosotsviller med. - Vi vet at svilletypen er veldig godt egnet i tunneler med tynt ballastlag. Slike har vi mange av på Sørlandsbanen og er derfor svært interessert i en god type sviller for bruk der, sier Uldal. Svilletypen er så sterk at vi kan gå ned til en svilletykkelse på 120 millimeter, noe den er godkjent for i Tyskland. - Vi har også planer om å teste svillene i en tunnel, men trenger noe mer dokumentasjøn først, legger han til.

Utskiftingen av svillene på Bru og Retelva utføres av folk fra linjen i baneområde Sørlandsbanen Midt.

DRONER/21. januar 2019

Norsk Dronesenter etablert

Helt på slutten av 2018 ble selskapet Norsk Dronesenter etablert. Selskapet har som målsetning å fasilitere for test og utprøving av dronesystemer i Norge og Europa. Utviklingen av dronesystemer holder en høy takt, men det finnes ikke mange egnede steder i Europa for test og utprøving. Les hele saken

BOMPENGER/18. januar 2019

Firepartiregjeringen: Skritt i riktig retning på bompenger

Samferdsel, bompenger og infrastruktur vies mye plass i den nye regjeringsplattformen for regjeringen utgått av Høyre, Venstre, Frp og Krf. -De signaliserer tiltak som kan få ned bompengebelastningen med om lag 1 milliard årlig. Men det gjenstår å se om folk vil merke noe til lavere bompenger i hverdagen sin, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF. Les hele saken

VEG/17. januar 2019

Nye Veier får tre nye vegstrekningar

– Nye Veier vart etablert for å bygge vegar i Noreg på ein betre og meir effektiv måte slik at vi får meir veg for pengane. Selskapet har så langt levert gode resultat. Regjeringa ønsker no å gje selskapet ansvaret for å bygge ut tre nye vegstrekningar. Eg har stor tru på at Nye Veier vil bygge ut desse strekningane på ein rask og kostnadseffektiv måte, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen