Tester selvkjørende brøytebiler på Oslo lufthavn i vinter
(Foto: Avinor)

Tester selvkjørende brøytebiler på Oslo lufthavn i vinter

Siden 2010 har Avinor hatt en visjon og et ønske om å automatisere vintervedlikehold. I mars ble autonom snørydding demonstrert på Fagernes lufthavn, og i vinter tar Avinor steget videre med testing av to selvkjørende brøytekjøretøy på Oslo lufthavn. Prosjektet er et av de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt, og sørge for å holde flyplassområder snøfrie.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Innovasjon og nytekning er viktig for Avinor. Mange oppgaver i luftfart vil i fremtiden løses på andre måter enn i dag. Avinor ønsker å teste ut autonomi, og ser helt klart effektiviseringsgevinster en gang i fremtiden med nye løsninger innenfor vinterdrift og andre områder. Avinor er i front når det gjelder å teste ut denne teknologien, men det er essensielt at sikkerheten er ivaretatt ved all testing, sier Margrethe Snekkerbakken, konserndirektør sikkerhet, miljø og strategi i Avinor.

Mengdetrening

Testkjøringen skal foregå under normal vinteroperasjon med oppstart rundt årsskiftet og frem til april 2019. Målet er minst 40 gjennomførte operasjoner med samme grunnteknologi som på Fagernes. Underveis vil kjøretøyene overvåkes nøye, og en fører vil være med og overta operasjonen ved behov. Målet er å få så mange operasjoner som mulig for disse kjøretøyene for å lære mer og videreutvikle systemet. 

Foto: Avinor

– Man kan sammenligne dette med å være pilot på et fly. Teknologien gjør en del av jobben, men vi må fremdeles være med og observere og kunne gripe inn, forklarer Vidar Snerten, fagsjef for flysidedrift på Oslo lufthavn. 

De selvkjørende bilene vil både testes i brøytetog og som frittstående brøytebiler, slik at Avinor kan overføre dette til flyplasser uten brøytetog.

Håper på nok en snørik vinter

– Forrige vinter hadde vi en snømengde på over tre meter og vi preparerte banesystemene til sammen 814 ganger, så forholdene skulle ligge godt til rette for testing her på Oslo lufthavn, forteller direktør for flysidedrift på Oslo lufthavn, Henning Bråtebæk.

Foto: Avinor

– Vi ser frem til å teste ut og være en del av utviklingen av denne nye og moderne teknologien for snøbrøyting. Teknologien utvikler seg raskt i dag og slike prosjekter gjør at Avinor også i fremtiden vil være helt i verdenstoppen når det gjelder utførelse av vinterdrift, avslutter Bråtebæk. ​

JERNBANE/18. oktober 2018

Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen

Jernbanedirektoratet har besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem. Les hele saken

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen