Tester nytt tunnelløp - med tunnelløp

Tester nytt tunnelløp - med tunnelløp

Med bollefest og løpesko takker Statens vegvesen tålmodige trafikanter - og tester ny tunnel.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Mandag 4. september er dagen Tromsøs trafikanter har ventet lenge på. Da er to års arbeid nesten ferdig, og du kan kjøre begge løpene i Tromsøysundtunnelen på E8.

Begge er nå lysere og har friskere luft, men framfor alt er tunnelen betydelig sikrere enn da arbeidet startet for to år siden. Med bollefest og tunnelvandring vil Statens vegvesen takke tålmodige trafikanter, og vise fram de mange små og store hemmelighetene i tunnelen.

- Unikt løp i unik løype

De som vil se hele tunnelen – på kortest mulig tid – får også anledning til det. I samarbeid med Bedriftsidretten i Troms og Finnmark arrangerer Vegvesenet «Testløpet», et tunnelløp i to ulike varianter. De sprekeste løper under hele Tromsøysundet og snur på Tomasjorda, til sammen sju kilometer. Et kortere alternativ er å snu i bunnen av tunnelen og løpe drøye tre kilometer.

- Dette er et unikt løp langs ei unik løype, så vi forventer mange løpere i tunnelen. Anledningen er jo spesiell også for Tromsøs befolkning, så vi håper på en stor tilskuerskare og solide heiarop, sier Ole Morten Ekanger i Bedriftsidretten i Troms og Finnmark.

Innleder høstsesongen

«Testløpet» er det første i Tromsøkarusellens høstsesong. Bedriftsidretten i Troms og Finnmark, arrangørene bak løpeserien, lanserer i år en høstpakke. Løpere som ikke fikk med seg starten av sesongen, får mulighet til å løpe «Testløpet» og resten av høstens løp til en redusert pris. Flere av disse løpene er også nye, slik at høstsesongen gir en bonus også til trofaste løpere.

- Jeg vil nok si at «Testløpet» er det mest krevende av løpene i Tromsøkarusellens høstsesong. Hele dette løpet går jo i bakke, og det bør ivrige løpere huske i den første lange nedoverbakken, sier Ekanger.

Tålmodige trafikanter

Så snart den siste løperen er i mål og Vegvesenet har ryddet etter bollefesten, åpner begge løpene av Tromsøysundtunnelen på E8 for trafikk. Da er det slutt på to år med enveis trafikk under Tromsøysundet, og de mange lokale huskereglene for hvilken retning trafikken går i på ulike tider av døgnet.

- Trafikantene har vært svært tålmodige underveis i prosjektet, sikkert fordi vi alle ønsker en så trygg tunnel som mulig. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger etter at vi åpnet det ene løpet i fjor høst. Den nye vegbanen, bedre lys og friskere luft er nok det første bilistene merker. Det viktigste er likevel alt vi har fått på plass for å sikre bilistene, men som du ikke ser ved første øyekast. Så nå gleder vi oss til begge løpene er ferdige, sier prosjektleder Eirin-Anne Blix i Statens vegvesen.

Tester fortsatt tunnelen

Det du likevel må belage deg på de neste fire ukene, er at tunnelen vil være nattestengt. Denne gangen har imidlertid Vegvesenet forkortet tiden tunnelen er stengt på nettene, slik at begge løpene er åpne lengre hver kveld.

- Vi tester og justerer fortsatt deler av sikkerhetssystemet. Til det trenger vi en tom tunnel noen timer hver natt. Likevel håper vi det hjelper at vi ikke stenger før det meste av kveldstrafikken har lagt seg, blant annet fra sykehuset etter vaktskiftet, sier Blix.

Statens vegvesen planlegger også en redningsøvelse i tunnelen i løpet av disse ukene. Det vil kreve stengt tunnel noen timer en formiddag, men også dette vil bli varslet i god tid på forhånd.

Fire ting om Tromsøysundtunnelen

Den nye Tromsøysundtunnelen er sikrere for deg som trafikant. Du kan likevel bidra til din egen og andres trafikksikkerhet. Her er fire råd fra Vegvesenet når du skal kjøre i den nye tunnelen:

Overvåkningssystemet med radar langs veggene og kamera i taket fanger opp alle unormale hendelser i tunnelen, og sender dem på storskjerm for trafikkoperatørene på vegtrafikksentralen i Mosjøen. Det er trygt for deg at du blir sett i tunnelen, men det betyr også at du skal stanse i tunnelen kun hvis du trenger det av hensyn til din egen eller andres trafikksikkerhet.

Brannslukkingsapparatene trenger du forhåpentlig aldri til å slukke en brann, men de har en annen viktig funksjon. Hvis du kommer opp i en trafikkfarlig situasjon som du mener det ikke bør komme flere biler inn i, løfter du på et brannslukkingsapparat. Da stenger du automatisk alle innkjøringene til tunnelen.

Telefonene i tunnelen er en direktelinje til vegtrafikksentralen i Mosjøen, der du kommer i kontakt med en trafikkoperatør bare ved å løfte røret. Fortell alltid vegtrafikksentralen hvorfor du har stanset, før du ringer en venn. Vegtrafikksentralen kan også varsle videre til nødetatene.

Tverrganger bak røde dører i Tromsøysundtunnelen er en gjennomgang til motsatt løp. De er dermed en veg ut hvis du ikke kan bruke det løpet du befinner deg

SMART CITY/12. juli 2018

Skal bidra til å gjøre byer energismarte

Den 6. juli annonserte EU at prosjektet +CityxChange er godkjent som “Smart City” fyrtårnsprosjekt. Powel er partner i prosjektet og skal bidra til at Trondheim som fyrtårnsby blir en energismart by. Prosjektet har en ramme på 20 millioner euro og teknologien skal demonstreres i inntil fem europeiske byer. Prosjektet ledes av NTNU. Les hele saken

Til toppen