Teknikk AS med en ny metode på vanntett betong

Teknikk AS med en ny metode på vanntett betong

Teknikk AS lanserer et effektivt, trygt og kostnadsbesparende vanntettingskonsept skreddersydd et krevende norsk klima. Metoden har gitt besparelser på nær 100 000 kroner for de som har testet dette.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Mange anser betongkonstruksjoner for å være vedlikeholdsfrie og tilnærmet evigvarende. Slik er det ikke. Spesielt ikke i værutsatte Norge med vanskelige grunnforhold.

– Frost, sjøsprøyt, kjemisk væske, vanntrykk med mer som trenger inn i porer og skjøter skaper kjemiske reaksjoner som enten løser opp bindemidlet og armeringen, eller virker sprengende i betongen, sier Erik Chapman, daglig leder i Teknikk AS.

[factbox id="1"]

En dårlig betongjobb med uegnede løsninger kan bety omfattende vedlikehold eller riving allerede etter 20 år. Teknikk AS har betong som sitt spesialfelt og tilbyr en todelt metode som gjør betongflater og støpeskjøter vanntette.

Asker Entreprenør har benyttet metoden og deler gledelig sin erfaring:

– Vår første erfaring med Penetron var i etterbehandlingen. Vi gjorde flere forsøk med injisering av andre midler, men fikk det ikke tett. Bruk av Penetron var meget vellykket. Vi har derfor valgt å bruke både Penetron og CEMflex på de neste byggetrinnene i prosjektet. Det sparer oss for mye etterarbeid. Resultatet er penger spart og vanntett betong, sier Henrik Jansson, prosjektleder i Asker Entreprenør, som estimerer å ha spart rundt 70 – 80 000 kroner per bygg kun i betongarbeid.

Resultatet er penger spart og vanntett betong

– Erfaringer og tilbakemeldinger som dette er viktige for oss. I tillegg sitter vi på grundige rapporter som beviser effekten. Dette er et veldig viktig område og vi opplever heldigvis at stadig flere blir mer og mer opplyst og nysgjerrig på våre løsninger, sier Chapman.

 

SAMFERDSELSPROSJEKTER/21. februar 2018

Stor leveranse til Norges største samferdselsprosjekt

Den bærekraftige membranleverandøren Derbigum har levert 42.000 kvadratmeter vanntrykksmembran til 10 kulverter til Norges største og mest ambisiøse samferdselsprosjekt noensinne – nemlig ferjefri E39. Les hele saken

Til toppen