Tar i bruk hele «verktøykassa» på Sørumsand stasjon
(Foto: NRC Group)

Tar i bruk hele «verktøykassa» på Sørumsand stasjon

Entreprenør- og infrastrukturselskapet NRC Group skal rehabilitere Sørumsand stasjon på Kongsvingerbanen. Kontrakten med Bane NOR er verdt 110 millioner kroner og omfatter den fulle bredden av NRC Groups kompetanse innen områdene jernbaneteknikk, grunnarbeider og miljø.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Dette er en viktig kontrakt der vi bruker hele vår unike bredde for å gjennomføre en sikker og effektiv rehabilitering av Sørumsand stasjon. Tildelingen reflekterer også viktigheten av vår satsning på miljø ettersom blant annet håndtering av forurensede masser er en del av prosjektet, sier daglig leder i NRC Norge, Hans Olav Storkås.

– Dette bekrefter at vår nylig opprettede miljø-divisjon har vært et riktig grep og vi vil som entreprenør ha fullt fokus på å finne de gode miljøløsningene, fortsetter Storkås.

Sikker, trygg og tilgjengelig for alle brukergrupper

Det ble i 2014 innført doble togsett på Kongsvingerbanen, noe som har ført til et behov for en vesentlig plattformforlengelse ved Sørumsand stasjon. I tillegg har kartlegginger vist et behov for økt tilgjengelighet for alle brukergrupper.

NRC Group skal rehabilitere og forlenge eksisterende plattform 1 på Sørumsand stasjon, rive en mellomplattform, samt etablere en ny plattform 3, med tilknyttede trapper, undergang og heiser. Arbeidet innebærer også oppgradering av kontaktledningsnettet, spor og sporveksler. Arbeidet starter opp i oktober 2018 med planlagt ferdigstillelse i november 2019. Sørumsand stasjon vil ha trafikk på et av sporene under hele byggeperioden.

– Vi ser frem til å gjøre Sørumsand stasjon sikker, trygg og tilgjengelig for alle brukergrupper, og er svært fornøyd med å bli tildelt dette prosjektet som fullt ut utnytter seg av vår tverrfaglige ekspertise. Dette er et prosjekt vi gleder oss til å ta fatt på, avslutter daglig leder i NRC Norge.

Tildelingen er gjenstand for en 10-dagers klagefrist, og en endelig signering av kontrakten kan først skje etter utløpet av denne perioden.

TUNNELREHABILITERING/21. februar 2019

Lieråsen tunnel rehabiliteres etter 50 år

–Tunnelen ble bygget i løpet av en 10 års periode, fra begynnelsen av 1960-tallet. Den ble åpnet i 1973. Siden da den gang har både regelverk og materiell som trafikkerer strekningen endret seg betydelig. Det er på høy tid med en rehabilitering. Les hele saken

Til toppen