Tar i bruk hele «verktøykassa» på Sørumsand stasjon
(Foto: NRC Group)

Tar i bruk hele «verktøykassa» på Sørumsand stasjon

Entreprenør- og infrastrukturselskapet NRC Group skal rehabilitere Sørumsand stasjon på Kongsvingerbanen. Kontrakten med Bane NOR er verdt 110 millioner kroner og omfatter den fulle bredden av NRC Groups kompetanse innen områdene jernbaneteknikk, grunnarbeider og miljø.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Dette er en viktig kontrakt der vi bruker hele vår unike bredde for å gjennomføre en sikker og effektiv rehabilitering av Sørumsand stasjon. Tildelingen reflekterer også viktigheten av vår satsning på miljø ettersom blant annet håndtering av forurensede masser er en del av prosjektet, sier daglig leder i NRC Norge, Hans Olav Storkås.

– Dette bekrefter at vår nylig opprettede miljø-divisjon har vært et riktig grep og vi vil som entreprenør ha fullt fokus på å finne de gode miljøløsningene, fortsetter Storkås.

Sikker, trygg og tilgjengelig for alle brukergrupper

Det ble i 2014 innført doble togsett på Kongsvingerbanen, noe som har ført til et behov for en vesentlig plattformforlengelse ved Sørumsand stasjon. I tillegg har kartlegginger vist et behov for økt tilgjengelighet for alle brukergrupper.

NRC Group skal rehabilitere og forlenge eksisterende plattform 1 på Sørumsand stasjon, rive en mellomplattform, samt etablere en ny plattform 3, med tilknyttede trapper, undergang og heiser. Arbeidet innebærer også oppgradering av kontaktledningsnettet, spor og sporveksler. Arbeidet starter opp i oktober 2018 med planlagt ferdigstillelse i november 2019. Sørumsand stasjon vil ha trafikk på et av sporene under hele byggeperioden.

– Vi ser frem til å gjøre Sørumsand stasjon sikker, trygg og tilgjengelig for alle brukergrupper, og er svært fornøyd med å bli tildelt dette prosjektet som fullt ut utnytter seg av vår tverrfaglige ekspertise. Dette er et prosjekt vi gleder oss til å ta fatt på, avslutter daglig leder i NRC Norge.

Tildelingen er gjenstand for en 10-dagers klagefrist, og en endelig signering av kontrakten kan først skje etter utløpet av denne perioden.

JERNBANE/18. oktober 2018

Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen

Jernbanedirektoratet har besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem. Les hele saken

JERNBANE/16. oktober 2018

Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt

Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning. Les hele saken

Til toppen