T-banen fyller 50 år

T-banen fyller 50 år

Nøyaktig 50 år etter at kong Olav satt i fremste vogn på vei opp til Lambertseter var det trangt om plassen på det spesialpyntede jubileumstoget som gikk fra Jernbanetorget til Bergkrystallen.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Sporveien, Ruter og Oslo Vognselskap ønsket å gjenskape begivenheten da det første offisielle T-banetoget kjørte fra Jernbanetoget til Bergkrystallen 22. mai 1966 og vi ønsket å by på folkefest, sier Cato Hellesjø, konsernsjef i Sporveien – og det ble det.

Jubileumstoget var nesten fullt allerede ved avgang fra Jernbanetorget, og flere kom til underveis. På Bergkrystallen ventet publikumsarrangement og offisiell lansering av boken «T-banen - 50 historier om byens puls».

Ordfører Marianne Borgen trakk frem T-banens betydning for utviklingen av Oslo og husket godt åpningen i 1966. Hun reiser selv daglig med T-banen til og fra jobb og er en veldig fornøyd kunde, sa hun i sin tale.

[img id="1"]

Også byrådsleder Raymond Johansen var med for å feire 50-års jubileum og kunne også fortelle at han som samferdselsbyråd i 1993 satt ved spakene og kjørte det første gjennomgående T-banetog mellom øst og vest i 1993. Byrådslederen er ikke i tvil om at det er behov for å utvide T-banetilbudet, byen vokser raskt og T-banen er det viktigste å prioritere nå, sa byrådsleder Raymond Johansen.

- Det har skjedd mye på 50 år. Nå går T-banen på kryss og tvers og binder byen sammen i et moderne T-banenett. I 2015 hadde T-banen 94,4 millioner reiser, kundene er fornøyde og veksten fortsetter, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

På turen i fra Jernbanetorget til Bergkrystallen ble det guidet og mange historiske begivenheter og forklaringer ble fortalt. På Bergkrystallen spilte Sporveiens eget musikkorps når T-banen kom og Trond Granlund m/band og Dreamon stod for musikalske innslag på scenen.

- Mange hadde et forhold til de røde T-banevognene, og jubileumstoget vekker gode minner. Det er dekorert i fronten med liknende blomsterdekorasjon og langs siden bilder i fra byggingen og åpningen av T-banen i 1966. De røde T-banevognene gjorde tjeneste i Oslo i over 40, nå har vi 345 flotte T-banevogner som vi er veldig stolte av og vi lover vi å ta godt vare på de, sier administrerende direktør Erik Lund i Oslo Vognselskap, som eier T-banevognene.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen