Sykkelhotell på Lillestrøm klart til bruk

Sykkelhotell på Lillestrøm klart til bruk

Det første av to sykkelhotell på Lillestrøm åpnet sine dører 10. oktober. Hotellet på messesiden av stasjonen har plass til 394 sykler og skal bidra til at flere reiser kollektivt og miljøvennlig.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Det er Akershus fylkeskommune som har finansiert hotellet, mens Jernbaneverket har stilt tomt til disposisjon og skal stå for driften. I sykkelhotellet kan vanlige sykler og el-sykler stå tørt og trygt mens eierne er på jobb eller ute og reiser.

De som ønsker å stå her sender en SMS med stasjonsnavnet (Lillestrøm1) til 2300 og får et telefonnummer de kan ringe for at døra inn til sykkelparkeringen skal åpne seg. Ordningen koster 50 kr for 30 dager. Innvendig er hotellet videoovervåket og ingen andre enn de som registret som brukere kommer inn.

Den høytidelige åpningen foretas av leder av hovedutvalget for samferdsel i Akershus, Solveig Schytz og trafikkdirektør i Jernbaneverket, Bjørn Kristiansen.

Det nye sykkelhotellet er plassert rett ved siden av stasjonsbygningen i Lillestrøm. Taket på hotellet blir en forlengelse av jernbanestasjonens plaza, med en lav og inviterende side mot sør, og en høy side mot øst. Deler av taket blir beplantet og vil gi bygget et levende preg.

Sykkelhotellet på Lillestrøm har kostet ca sju millioner kroner og er et samarbeidsprosjekt mellom Akershus fylkeskommune og Jernbaneverket. Anleggskostnadene er betalt av fylkeskommunen, mens Jernbaneverket har stilt med tomt og vil sørge for drift og vedlikehold i fremtiden.

Et tilsvarende sykkelhotell er under bygging på bysiden av stasjonen. Når også dette hotellet står ferdig, vil Lillestrøm stasjon ha landets største sykkelparkering med plass til bortimot 800 sykler innendørs.

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen