Sverige først i verden med fjernstyrt flygeledelse

Sverige først i verden med fjernstyrt flygeledelse

Fra og med i dag drives flygeledelsen på Örnsköldsvik flyplass med Remote Tower Services, RTS. I løpet av dagen har de første flyene tatt av og landet ved hjelp av flygeledelse fra Remote Tower Center i Sundsvall. LFV og Saab har sammen utviklet de operative og tekniske løsningene for fjernstyrt flygeledelse. Det er første gang i verden som flygeledelse gjøres fjernstyrt. Etter ti års utviklingsarbeid er LFV og Saab først i verden med å lansere Remote Tower Services.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Remote Tower Services er et utviklingsprosjekt som vi er svært stolte av. Som første aktør i verden har vi fått operativ godkjenning, og det er stor interesse hos kundene våre i Sverige og rundt om i verden. RTS er en viktig tjeneste og service å tilby for oss og våre partnere. Det gir oss et visst utviklingsforsprang og stor konkurransedyktighet, sier LFVs generaldirektør Olle Sundin.

[factbox id="1"]

– Vi ser stor interesse fra både små og store flyplasser som har behov for Remote Tower Services, for å møte de utfordringene som flyplassene står overfor. Systemet bidrar til større effektivitet, og dagens start er en begynnelse på en spennende utvikling der Saab har mye å by på, sier Håkan Buskhe, administrerende direktør og konsernsjef i Saab.

Remote Tower Services

Remote Tower Services innebærer at kameraer og sensorer på en flyplass sender signaler i sanntid til en flygeledersentral. Der ser man på TV-skjermer trafikken på landingsbanene til den fjernstyrte flyplassen. Ved hjelp av teknologien ledes flytrafikken på samme måte som i tradisjonelle tårn.

Den 31. oktober 2014 fikk LFV operativ godkjenning av Transportstyrelsen for fjernstyrte tårn. Beskjeden betydde at LFVs løsning for lokal flygeledelse på avstand var godkjent fra et sikkerhetssynspunkt og klar til å tas i bruk.

Örnsköldsvik flyplass er nå verdens første fjernstyrte flyplass. Planen er at Sundsvall-Timrå flyplass og Linköping flyplass skal bli nummer to og tre.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen