En omfattende utbygging av Ekebergbanen sto ferdig i 2017.
En omfattende utbygging av Ekebergbanen sto ferdig i 2017. (Foto: Sporveien)

Styrker byggherremiljøet i Sporveien

Sporveien står overfor en periode der entrepriser i milliardklassen skal utlyses. Nylig samlet Sporveiens nye utbyggingssjef, Hanna Rachel Broch, 80 prosjektmedarbeidere til «Utbyggingsdagen 2018» for å styrke eget byggherremiljø.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Vi er i en spennende tid med mange store og omfangsrike prosjekter foran oss, sier Broch.

– Sporveien har allerede et sterkt byggherremiljø med mange dyktige mennesker, men det blir ekstra viktig å legge vekt på kompetansebygging og utvikling for å imøtekomme prosjektene på best mulig måte.

Sporveien håndterer i 2018 et investeringsbudsjett på anslagsvis to milliarder kroner og opplever økt investeringsvilje som følge av befolkningsveksten. Utbyggingssjefen forteller at Sporveien ruster seg for å kunne tilby økt kapasitet og mer kollektivtrafikk for pengene.

– Akkurat nå er vi i en fase hvor vi planlegger mange av prosjektene og kommer til å invitere til et leverandørmøte etter sommeren for å informere om kontraktene som kommer, sier Broch.

Infrastrukturprosjekter

Hanna Rachel Broch begynte i stillingen som utbyggingssjef i Sporveien 1. januar 2018. Foto: Sporveien

Blant utbyggingsprosjektene er utbygging av Holtet trikkebase og Grefsen verksted, arbeid med trikkeinfrastruktur, oppussing av T-banestasjonen på Helsfyr, utvikling av infrastruktur og byrom på Majorstuen og omtrent 70 andre infrastrukturprosjekter. Utbyggingsprosjektene henger blant annet sammen med Trikkeprogrammet, som innebærer innkjøp av 87 nye trikker.

– For å være rustet for ta imot nye trikker må infrastruktur utbedres og vi må ha kapasitet til å parkere og vedlikeholde trikkene, sier Broch.

Selv har utbyggingssjefen lagt en tettpakket 100-dagersplan for sine første måneder i Sporveien, og er nå på dag 64.

– Sporveien har 3700 ansatte og jeg har brukt mye tid på å bli kjent med organisasjonen, målsetningene og utfordringene. Vi har et stort samfunnsansvar og det er helt nødvendig å få tilbakemeldinger fra egne ansatte og samarbeidspartnere for å kartlegge og styrke eget byggherremiljø, sier Broch.

Hanna Rachel Broch begynte i stillingen som utbyggingssjef i Sporveien 1. januar 2018. Hun har tidligere over 20 års erfaring som blant annet prosjektdirektør i Sweco og konserndirektør i Skanska.

 

TUNNEL/23. januar 2019

Verdens lengste og dypeste tunnel

– Dette blir verdens lengste og dypeste tunnel, og det tar nok en tid før denne rekorden blir slått også. Foreløpig er den budsjettert til 16,8 milliarder kroner, og den vil redusere reisetiden mellom Bergen og Stavanger med hele 40 minutter. Det er et formidabelt prosjekt vi snakker om. Les hele saken

Til toppen