Området etter passkontrollen bygges ut.
Området etter passkontrollen bygges ut. (Illustrasjon: Nordic Office of Architecture)

Styrker Avinor Oslo lufthavns posisjon som internasjonalt knutepunkt

Avinor har besluttet å utvide området etter passkontrollen på Oslo lufthavn, noe som vil gi et betydelig bedre tilbud til reisende til og fra land utenfor Schengen. Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Denne utvidelsen er viktig for å videreutvikle Oslo lufthavn som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av konsernets samfunnsoppdrag, sier konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen.

Viktig for Norge

Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen er på 5,5 millioner passasjerer og vil etter utvidelsen være på om lag 8 millioner passasjerer i året

– De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig større vekst enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken med å bygge god og tilpasset infrastruktur er helt nødvendig. Det vil gi Norge økt konkurransekraft og store samfunnsøkonomiske gevinster, sier Falk-Petersen.

Byggestart i oktober

Arbeidet med utvidelsen vil starte opp allerede mandag første oktober og konsekvensen for reisende skal holdes på et minimalt nivå.

– Etter seks år med bygging av nye Oslo lufthavn har vi lært mye om hvordan vi skal bygge og drive flyplass samtidig. Læringen fra dette tar vi med oss på denne utvidelsen. Totalt må vi fjerne tre gater under utbyggingsperioden, men alt i alt bør vi klare dette uten at de reisende merker dette i særlig grad, sier lufthavndirektør Øyvind Hasaas.

Ønsker en flyplass i Europatoppen

Det blir totalt 14 flyoppstillingsplasser hvorav fire er fleksible gater som kan håndtere trafikk fra områder både innenfor og utenfor Schengen. Utvidelsen vil gi et samlet areal på 39.700 kvadratmeter for reisende til land utenfor Schengen.

– Det blir en forlengelse av dagens område, nye flyoppstillingsplasser som er tilpasset større fly og nye kommersielle områder. Totalt vil dette gi oss nødvendig kapasitet for å kunne tilby en flyplass i Europatoppen for både reisende, flyselskap og andre samarbeidspartnere, sier Hasaas.

Utvidelsen omfatter også en tilrettelegging for US Preclearance, men en forutsetning for realisering av en slik løsning er en forpliktende deltagelse fra aktuelle flyselskap og en bilateral avtale mellom USA og Norge.

Den totale kostnadsrammen for utvidelsen er på 3,3 milliarder kroner og finansieres av Avinor. De fysiske grunnarbeidene vil starte i fjerde kvartal i 2018.

SELVKJØRENDE/21. september 2018

Tester selvkjørende brøytebiler på Oslo lufthavn i vinter

Siden 2010 har Avinor hatt en visjon og et ønske om å automatisere vintervedlikehold. I mars ble autonom snørydding demonstrert på Fagernes lufthavn, og i vinter tar Avinor steget videre med testing av to selvkjørende brøytekjøretøy på Oslo lufthavn. Prosjektet er et av de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt, og sørge for å holde flyplassområder snøfrie. Les hele saken

TRIKK/21. september 2018

Anskaffelsen av nye trikker til Oslo fortsetter med full styrke

Oslo byfogdembete har gitt Sporveien fullt medhold og nekter Siemens innsyn i taushetsbelagt informasjon mellom Sporveien og leverandøren CAF. Siemens har med dette tapt saken som ble anlagt etter at selskapet ikke nådde opp i konkurransen om å få levere de nye trikkene til Oslo. Arbeidet med trikkeanskaffelsen kan dermed fortsette. Les hele saken

SAMFERDSEL/20. september 2018

Samferdselsminister Jon Georg Dale har fått sin habilitet vurdert

Samferdselsminister Jon Georg Dale bad kort tid etter at han blei utnemnd til samferdselsminister om å få sin habilitet vurdert knytt til behandling av visse saker innanfor elektronisk kommunikasjon og sjøtransporttenester. Bakgrunnen var relasjonane han har til Vidar Brein-Karlsen (Huawei Technologies Norway), Reynir Jóhannesson (Ice) og Arne Johan Dale (Havila Shipping). Lovavdelinga i Justis- og beredskapsdepartementet har no kome med sine vurderingar. Les hele saken

Til toppen