Storulykketilsyn fra Petroleumstilsynet

Storulykketilsyn fra Petroleumstilsynet

Petroleumstilsynet (Ptil) har gjennomført tilsyn med hvordan landanleggene ivaretar det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet som storulykkeforskriften krever, skriver Ptil på sine nettsider.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

[factbox id="1"]

Storulykkeforskriften stiller krav om at virksomhetene skal arbeide systematisk for å forebygge og begrense konsekvensene av storulykker.

Målet med tilsynet var å verifisere at virksomhetene har et styringssystem som ivaretar dette kravet gjennom gode strukturer, rutiner og prosedyrer, blant annet innenfor områdene opplæring, risikostyring, driftskontroll, styring av endringer og beredskap.

Resultat

I løpet av 2015 er det gjennomført storulykketilsyn mot anleggene Hammerfest LNG, Kollsnes, Sture, Mongstad og Nyhamna. Det ble ikke identifisert noen avvik på noen av anleggene. Det ble påvist forbedringspunkter på Hammerfest LNG og Mongstad, knyttet til henholdsvis bruk av kontrollrom og etterslep av vedlikehold.

- Vi har vanligvis få kommentarer når vi er på storulykketilsyn. Ledelsen ved anleggene er godt kjent med storulykkeforskriften og bevisste om å følge kravene i denne, sier Kjell Arild Anfinsen, tilsynskoordinator i Ptil.

Ledelsen ved anleggene er godt kjent med storulykkeforskriften

- Selv om det på hvert anlegg bare blir gjort ett årlig tilsyn med hjemmel i storulykkeforskriften, er tilnærmingen til storulykker integrert i de aller fleste andre tilsynsaktiviteter Ptil gjennomfører mot landanleggene - fordi dette temaet alltid er en del av det store bildet, sier han.

HMS-regelverket setter tydelige krav til forebygging av storulykker

- HMS-regelverket setter tydelige krav til forebygging av storulykker, for eksempel gjennom barrierestyring. Kravet om kontinuerlig forbedring er også sentralt. Her ligger grunnlaget for å oppnå stadig bedre resultat for sikkerhet og arbeidsmiljø.

Ptil har mottatt svar fra Statoil Monstad og Statoil Hammerfest LNG for hvordan forbedringspunktene vil bli håndtert. Vi anser dette tilsynet som avsluttet fra vår side.

 

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen