Stort jernbaneoppdrag til Peab

Stort jernbaneoppdrag til Peab

For 114 millioner kroner skal Peab Anlegg bygge mer enn tre kilometer ny jernbane ved Rombak i Narvik.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Rombak stasjon og kryssingsspor forlenges for å utvide kapasiteten på jernbanen mellom Narvik og riksgrensen. Den offisielle åpningen av Rombak kryssingsspor er i siste halvdel av september. Det meste av prosjektarbeidet skal gjennomføres på 12 uker. Tidsplanen er tøff, sier avdelingssjef i Peab Anlegg, Johan Hansson.

[factbox id="1"]

− Prosjektet må gjennomføres i høyt tempo, så god planlegging og stålkontroll på sikkerhetsarbeidet blir helt essensielt. Men vi har hatt et tett og godt samarbeid med Jernbaneverket her på Rombak det seneste året, og prosjektet er godt organisert fra både byggherrens og vår side, sier Johan Hansson.

Har flyttet 100 000 m3 fjell

Siden juni i fjor har Peab Anlegg arbeidet på Rombak stasjon med forberedende arbeider til jernbaneutvidelsen. Jobben har bestått i store masseforflytninger av jord og fjell. Totalt er rundt 100 000 m3 fjell flyttet.

[img id="1"]

− Fjellmassene er hentet ut rett ved jernbanelinja, hvor det flere ganger i døgnet går lange godstog med malmtransport. Dette betyr at sikkerhetsfokuset på prosjektet har vært i høysetet hvert minutt. Vi har hele tiden jobbet intensivt med god planlegging og tydelig HMS-informasjon til medarbeidere og underentreprenører, forteller distriktssjef Olle Eurenius i Peab Anlegg.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen