Sterk satsing på samferdsel i statsbudsjettet

Sterk satsing på samferdsel i statsbudsjettet

Budsjettet for 2017 reduserer vedlikeholdsetterslepet med 1,6 milliarder kroner. Men det er fremdeles mye forfall som står igjen, og derfor må det satses på dette i flere år til.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Regjeringen fortsetter å redusere forfallet på riksveiene. Det er noe NAF har jobbet med for lenge, og regjeringen har vist handlekraft på dette området. Vi skulle likt å se tilsvarende satsing på fylkesveiene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF, Norges Automobil-Forbund.

Fylkesveiene henger etter

NAFs bekymring for fylkesveiene er derimot opprettholdt. 1,4 milliarder kroner settes av til fylkesveiene i budsjettet for 2017. Men midlene er en del av rammetilskuddet som fylkeskommunene kan disponere fritt.

- Mange steder er fylkesveiene i uforsvarlig dårlig stand. Forfallet er så stort at transportetatene mener det bør vurderes et eget program for fornyelse av fylkesveger, sier Skjøstad.

Fortsatt vedlikeholdsetterslep på jernbane

Det har vært sterk økning i antall togpassasjerer de siste årene, og med befolkningsvekst i og rundt de store byene er dette ventet å fortsette. Et godt togtilbud er avgjørende for folks hverdagsreiser.

- Vi ser at utbyggingen på jernbane er i rute, men det er ikke godt nok at etterslepet på vedlikehold blir stående på stedet hvil. Med et etterslep estimert til 17,7 mrd kroner, er dette en stor jobb. Manglende vedlikehold er en hovedårsak til forsinkede tog, sier Skjøstad.

Byene får hjelp, men fremdeles ikke nok

Regjeringen følger opp avtalene de har med byområdene. 1,5 milliarder kroner brukes på bymiljøavtaler og belønningsordninger. Men de reduserer gang- og sykkeltiltak med over hundre millioner kroner i forhold til 2016.

- Dette kuttet er svært uheldig, sier Skjøstad.

- Byene er i en voldsom vekst, og med regjeringens nullvekstmål for personbiltransport så må staten gi mer midler til kollektiv, sykkeltiltak og trygge forhold for de gående, fortsetter han.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen