Statlig flysikkerhetsprogram innføres for første gang

Statlig flysikkerhetsprogram innføres for første gang

– Fra et allerede høyt nivå skal flysikkerheten bli enda bedre, også i en tid med mye endring og sterk vekst innen luftfarten. Derfor innfører vi nå for første gang et statlig flysikkerhetsprogram i Norge, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Tirsdag undertegnet han og luftfartsdirektøren statens flysikkerhetsprogram på Bodø lufthavn.

– Norge innfører med dette den første utgaven av det norske flysikkerhetsprogrammet. Luftfartstilsynet og Samferdselsdepartementet vil arbeide aktivt for at programmet blir videreutviklet og opprettholdt på en tilfredsstillende måte. Det skal være trygt å fly, og vi jobber hele tiden for å opprettholde et høyt sikkerhetsnivå i luftfarten, sier Solvik-Olsen.

Fastsetter konkrete forbedringsmål

– Flysikkerhetsprogrammet fastsetter konkrete forbedringsmål for kommersiell luftfart i Norge. Det beskriver hvordan Luftfartstilsynet skal bruke flysikkerhetsinformasjon bedre, samt arbeide mer systematisk for å påvirke luftfartsaktørenes sikkerhetsarbeid. Alle som driver med luftfartsaktiviteter skal i fellesskap bidra til å nå disse målene, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

Initiativet til å innføringen kommer fra FN

Initiativet til å innføre statlig flysikkerhetsprogram kommer fra FNs sivile luftfartsorganisasjon, International Civil Aviation Organization (ICAO). Allerede har Norge innført krav om at luftfartsorganisasjoner skal ha sikkerhetsstyringssystemer (Safety Management System, SMS), og søker en mer risikobasert tilnærming til myndighetsoppgavene.

MILJØ/25. april 2019

Miljøfartsgrenser kommer og går

– Det er viktig å ha miljøfartsgrenser i tider der det produseres og virvles opp mye svevestøv. Det skjer spesielt om vinteren ved piggdekkbruk. Men også på vårparten, når veiene tørker opp, virvles  igjen mye veistøv opp, og da kan miljøfartsgrenser dempe denne prosessen. Les hele saken

Til toppen