Statens vegvesen utlyser konkurransen om vegutviklingskontrakten for E6 Helgeland sør

Statens vegvesen utlyser konkurransen om vegutviklingskontrakten for E6 Helgeland sør

Stortingsproposisjonen ble som kjent lagt frem i statsråd i midten av juni, men er foreløpig ikke vedtatt i Stortinget. Samferdselsdepartementet har imidlertid gitt tillatelse til å lyse ut jobben, med forbehold om et stortingsvedtak.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Dette betyr at vi kan sette i gang med prekvalifiseringen av aktuelle entreprenører. E6 Helgeland sør skal bygges etter samme kontrakten som Helgeland nord, der én entreprenør får ansvaret for både prosjektering og bygging, samt drift i etterkant, sier prosjektleder Bård Nyland.

Konkurransen gjelder for syv parseller i kontraktsområdet E6 Helgeland sør, i alt 57,5 kilometer veg mellom grensen til Nord-Trøndelag og Korgen.

Stortingsproposisjonen omfatter også to andre strekninger: Kappskarmo-Brattåsen og Brattåsen-Lien. Disse er ikke med i konkurransen som nå er kunngjort.

- Her skal det benyttes mer tradisjonelle kontraktsformer, og strekningene vil bli lyst ut i egne konkurranser senere, sier prosjektleder Nyland.

Prekvalifiseringen er kunngjort i Doffin og den internasjonale databasen TED.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen