Stad skipstunnel ‒ et viktig prosjekt for Kystverket

Stad skipstunnel ‒ et viktig prosjekt for Kystverket

I etatenes plangrunnlag for Nasjonal Transportplan 2018 - 2029 blir bygging av Stad skipstunnel fremmet som et viktig tiltak for å styrke sjøsikkerhet og gi økt forutsigbarhet for sjøtransport og fritidsflåte på Stadhavet.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I plangrunnlaget er det foreslått satt av 2,3 milliarder kroner i investeringsmidler til Stad skipstunnel.

‒ Dette er et viktig prosjekt for Kystverket i arbeidet med å tilrettelegge for sikker og fremkommelig sjøveg, og det at prosjektet nå er inne i etatenes plangrunnlag gir oss en trygghet for at det store utredningsarbeidet vi nå er i gang med er riktig og viktig i et samferdselsperspektiv, opplyser sjefingeniør Jarle Strand i Kystverket.

[factbox id="1"]

I plangrunnlaget innebærer tiltaket bygging av skipstunnel og etablering av en gjennomgående skipsled i beskyttet indre farvann som vil bidra til økt regularitet og forutsigbarhet for fartøy. Det er estimert at bygging av skipstunnelen vil ta 3-4 år.

Potensielle nytteverdier

I plangrunnlaget er Stad skipstunnel beskrevet som et vesentlig bidrag for å bedre framkommelighet og sikkerhet for persontransport, godstransport, fiskefartøy og fritidsflåten, i et av de mest værutsatte og farlige havstykkene langs norskekysten.

Etablering av Stad skipstunnel forventes å redusere ventetid og reisetid for skipsfarten som passerer Stad, gi økt forutsigbarhet for godstransport, samtidig som klimagassutslipp og risikoen for ulykkeshendelser blir redusert. Det forventes også at skipstunnelen vil åpne for ny hurtigbåtforbindelse mellom Bergen og Ålesund.

Overføring av gods fra veg til sjø

I plangrunnlaget blir Stad skipstunnel sett i sammenheng med infrastruktur som kan bidra til å sikre overføring av mer gods fra veg til sjø. Skipstunnelen vil kunne tilby et fleksibelt, moderne og frekvent sjøtransporttilbud som kan konkurrere med vegtransport, også på kortere distanser.

‒ Gjennom å etablere en forutsigbar og sikker skipsled, vil en barriere for økt godstransport forbi stadhavet være redusert, sier Strand.

Forventninger til teknologiske løsninger

Teknologiutvikling står i plangrunnlaget beskrevet som en forutsetning for at prosjektene, deriblant Stad skipstunnel, kan gjennomføres. For Stad skipstunnel kan det være aktuelt å ta i bruk ITS-løsninger (Intelligente transportsystemer) som kan gi bedre reise- og trafikkinformasjon og automatiserte tjenester for skipsfarten.

PROSJEKTERING/12. desember 2018

Ønsker å heve kompetansen i bransjen

Spesialist i vannbaserte slokkesystemer, Gunnar Sundal, har mange fremragende prosjekter bak seg. Med tidligere stillinger som ingeniør, rørleggermester, prosjektingeniør og saksbehandler, har han nå byttet arbeidsplass til Kiwa. Her satser han som seniorrådgiver mot prosjektering og kontroll av sprinkleranlegg. Les hele saken

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen