Sporveien satser på elbiler

Sporveien satser på elbiler

Med 15 nye elbiler satser Sporveien på fornybar energi og lavere driftskostnader.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Elbiler til vedlikehold og utrykning

[img id="1"]

Med en kjørelengde på rundt 15 mil og god plass til verktøykassa baki, skal de nye elbilene til Sporveien bidra til bedre klimaregnskap og lavere drivstoffutgifter.

Det er Peugeot som er valgt som leverandør, og bilen heter El-partner. bilansvarlig i Sporveien, Alf Veland tror at dette bare er begynnelsen.

- Bilene skal i første omgang brukes til planlagt vedlikehold og til utrykning, og foreløpig har vi valgt at 15 av bilene i bilparken skal være elbiler, sier Veland.

Bedre for klima og for økonomien

Veland sier at elbiltiltaket er i tråd med Sporveiens ønske om å være i front når det gjelder satsing på miljøvennlige løsninger og fornybar energi. Han mener satsingen vil vise seg på neste års klimaregnskap for Sporveien, og at det vil merkes på det økonomiske regnskapet.

- Driftskostnadene vil kanskje bli 2000 kroner lavere enn i dag per bil per måned, sier han.

Med 15 elbiler blir det en kostnadsreduksjon på 360 000 kroner i året.

Må komme seg fram

Veland håper at man senere kan utvide beholdningen av elbiler, men det avhenger av framkommelighet og kapasitet.

- Vi må også ta hensyn til at bilen skal fungere om det oppstår en utrykningssituasjon. Det vil ikke slå så godt ut om det for eksempel er en utrykning, der t-banen står et sted, og man blir nødt til å snu for å hente en annen bil fordi elbilen ikke makter føret, sier han.

Var skeptiske til elbil

Bakgrunnen for denne nye satsingen var at leasingavtalen på mange av verkstedbilene og vaktbilene gikk ut, og det ble mange å fornye på én gang.

- De fleste bilene er satt opp som en kjørende verktøykasse. Å introdusere muligheten for å kjøre elbil var ikke bare lett.

- Mange ansatte i Sporveiens tekniske miljø er konservative og var svært skeptiske, innrømmer Alf Veland lett humrende.

- Flere har et poeng, foreløpig er det oppdrag som krever diesel og firehjulsdrift.

Elbilene kommer utover høsten og blir spredt utover hele Sporveien. Noen på Etterstad, noen på Tøyen og Ryen og én på Avløs.

 

SMART CITY/12. juli 2018

Skal bidra til å gjøre byer energismarte

Den 6. juli annonserte EU at prosjektet +CityxChange er godkjent som “Smart City” fyrtårnsprosjekt. Powel er partner i prosjektet og skal bidra til at Trondheim som fyrtårnsby blir en energismart by. Prosjektet har en ramme på 20 millioner euro og teknologien skal demonstreres i inntil fem europeiske byer. Prosjektet ledes av NTNU. Les hele saken

Til toppen