Sporveien hedrer trofast sliter

Sporveien hedrer trofast sliter

I går passerte trikk 108 i SL79-serien to millioner kjørte kilometer. Det tilsvarer 50 turer rundt jordkloden, eller 50 000 ganger rundt trikkenettet i Oslo. Sporveien markerte begivenheten i morgentrafikken.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kaffe og boller, flagg og plakater var noe av det som møtte passasjerene om bord på trikk 108 grytidlig mandag morgen. Trikken kjørte fra Kjelsås litt over klokken sju, og tok med seg reisende på vanlig måte nedover Torshov og Grünerløkka, forbi Jernbanetorget og videre til Majorstuen og Ljabru. Årsaken til festivitasen var at trikk 108 på dagen i dag har kjørt hele to millioner kilometer.

[factbox id="1"]

Trikkevogn 108 ble satt i trafikk for 35 år siden, nærmere bestemt 20. august 1982. I løpet av disse årene har den fraktet rundt 2,5 millioner passasjerer.

- For Sporveien er dette en milepæl verdt å feire fordi vi ønsker å hedre en trikk som har holdt ut lenge. I tillegg gir det oss en anledning til å se fremover og glede oss over den formidable innsatsen som skal gjøres for kollektivtrafikken i Oslo, sier konserndirektør for trikk, Birte Sjule.

Godt vedlikehold

Vogn 108 er den åttende SL79-trikken som er blitt satt i trafikk i Oslo. Det at akkurat denne trikken ble den første til å nå to millioner kjørte kilometer, skyldes ikke minst godt vedlikehold fra dyktige verkstedansatte i Sporveien.
Økt satsingI

I de nærmeste årene skal det satses voldsomt på trikketilbudet i hovedstaden. Ny skinnegang, opprustede gater og hele 87 nye trikker er noe av det som skal være på plass innen 2024. Fornyelsen er allerede godt i gang.

- Satsingen på trikk i Oslo er noe alle innbyggerne i byen kan se frem til. Målet er å gi Oslo et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud – for å sikre at byens innbyggere får gode reiseopplevelser og kommer seg raskt fra A til B. Jeg er stolt og glad for at vi er på god vei for å sikre fremtidens byreise med trikk – og at vi er på sporet av et miljøvennlig og fremtidsrettet Oslo, sier Birte Sjule.

ANLEGGSARBEID/17. august 2018

Unik erfaringsdeling for bedre sikkerhet i anleggsbransjen

Sjefen i Nye Veier har samlet toppdirektørene fra Veidekke og BetonmastHæhre til felles sikkerhetsbefaring og erfaringsdeling på utbyggingen av E6 Kolomoen – Moelv. Et uvanlig, men nyttig, tiltak for å bedre sikkerhet i anleggsbransjen. Les hele saken

GODSTRANSPORT/17. august 2018

Vellykket debatt på Fullriggeren Sørlandet

På Arendalsuka 2018 inviterte Norconsult til debatt for å sikre bedre styring av godsflyt mellom sjø og jernbane. Fullriggeren Sørlandet ble fylt til randen med over 80 deltagere, deriblant politikere, havnesjefer, beslutningstagere og andre havneinteresserte debattanter og gjester. Les hele saken

INTERCITY/17. august 2018

InterCity gjennom Hamar: Bruløsning tatt ut av det vestre traséalternativet

- Alternativet med bru over Hamarbukta vil gi svært store ulemper i Hamar by. Vi anser det derfor ikke som realistisk å bygge Dovrebanen med en slik løsning. Da er det heller ingen grunn til å bruke tid og penger på å planlegge denne løsningen videre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen