Sporveien fyller 140 år

Sporveien fyller 140 år

Vi feirer med å kjøre hestesporvogn fra Homansbyen trikkeholdeplass til Stortorvet. Historien er iscenesatt med skuespill og hestesporvogn, og er satt tilbake til 1875.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

[factbox id="1"]

6.oktober 1875 gikk den første ordinære avgangen med sporvogn fra Homansbyen til Stortorvet i Kristiania. Sporvognen ble trukket av hester og ble driftet av Christiania Sporveisselskab som ble stiftet 26.august 1874. I dag, 140 år senere er trikken et svært viktig element i kollektivtrafikken i Oslo og frakter ikke mindre enn 50 mill. passasjerer årlig. Hestesporvognen var det første kollektivtilbud i Norge.

Vi håper så mange som mulig har anledning til å møte opp

I dag setter vi historien tilbake og gjenskaper den første turen med hestesporvogn. Historien startet i Homansbyen og det gjør den også i dag. KL 12.00 starter skuespillet som skal bringe oss igjennom 140 års historie og det havner på Stortorget – akkurat som det gjorde i 1875.

Ingeniør Jens Theodor Vogt var pioneren og ingen ante vel da for 140 år siden hvilken betydning dette skulle ha for byen. Det var etter hans flere reiser til Amerika og Frankrike han tenkte at sporvogn måtte være noe for Kristiania. Ideen om at hester dro kjerrer rundt i byen var ikke ny, men at det skulle foregå på skinner var ny. Det var mye lettere for hestene å dra kjerre på skinner enn i humpete, til dels gjørmete, gater. Det sentrale knutepunktet var på den tid Stortorvet.

Hestene gjorde en god innsats i mange år men elektrisiteten innhentet hesten og 3.mars 1894 fikk den første hesten hvile og den første elektriske sporvognen ble satt i trafikk.

Trikken er vel kanskje en av byens viktigste kulturbærere

- Trikken er vel kanskje en av byens viktigste kulturbærere sier dagens Sporveissjef Cato Hellesjø. –ingen kunne vel da tenke seg hvilken betydning skulle ha for byutvikling og miljø. I dag frakter trikken over 50 millioner reisende hvert år og det satses videre på denne energieffektive og kapasitetssterke løsningen – ja en løsning for fremtidens Oslo.

- Men i dag feirer Sporveien først og fremst 140 årsjubileet og alt det Sporveien har bidratt med i disse årene. Vi håper så mange som mulig har anledning til å møte opp langs traseen og på Stortorget for å delta i jubileumsfeiringen, sier en stolt konsernsjef Cato Hellesjø i forbindelse med dagens sporveisjubileum.

TEKNOLOGI/20. februar 2018

Bygger tidsmaskin for å redusere forsinkelser i kollektivtrafikken

Stavanger-området er noe mindre snørikt enn andre deler av landet i disse dager, men forsinkelser i kollektivtrafikken har også rogalendingene kjennskap til. Mobilitetsleverandøren Kolumbus har nå gått grundig til verks for å komme forsinkelser og kundeklager til livs. Les hele saken

JERNBANE/20. februar 2018

Bedre transporttilbud i fremtidens jernbanesystem

- Regjeringen satser stort på å styrke jernbanen. Jernbanebudsjettet er i 2018 over 50 prosent høyere enn i 2013. I Nasjonal transportplan 2018-29 legges det opp til fortsatt høy vekst og store ambisjoner om å utvikle jernbanen som attraktiv transportløsning inn i fremtiden. Mitt mål i NTP-perioden er at vi passerer over 100 millioner reisende med jernbanen. Da må vi få både økt avgangsfrekvens, større kapasitet på togmateriell og en bedre infrastruktur, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen