Solide bidrag på World Tunnel Congress i Bergen

Solide bidrag på World Tunnel Congress i Bergen

Med flere foredrag og egen stand var Norconsult godt synlig for de 1600 deltakerne fra hele verden som hadde tatt turen til Vestlandets hovedstad. Norge var for tredje gang vertsnasjon for verdens største tunnelkonferanse.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kronprins Haakon sto for den høytidelige åpningen av tunnelkonferansen World Tunnel Congress (WTC), som gikk av stabelen i Grieghallen i Bergen 12. til 14. juni. I sin tale snakket han om hvor viktig tunneler og bergrom er for Norge. Under åpningsseremonien holdt også Øyvind Engelstad, markedssjef for energi i Norconsult, et humoristisk innlegg om norsk tunnelbransje med tittel «Norway seen from the inside - Perspectives on the innovative way of developing underground space in Norway».

Tre Norconsult-foredrag på konferansen

Norconsult har Norges største fagmiljø innen prosjektering av tunneler og fjellanlegg i Norge, og Norconsult-medarbeidere fra Sandvika, Trondheim og Chile holdt faglige innlegg i løpet av den tre dager lange konferansen. Disse var:

  • Matias Egaña med foredraget: Challenges of mining caverns. The case study of Chuquicamata transfer station.
  • Anders Kristian Vik med foredraget: Engineering geological challenges and technical-contractual mitigation measures. The Rogfast subsea road project. (Verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel ved ferdigstilling.)
  • Øyvind Engelstad med foredraget: Utilization of Building Information Modelling (BIM) for tunnelling and infrastructure development.

Stor interesse for VR og bruk av BIM

De som besøkte Norconsults egen stand på konferansen viste stor interesse for bruk av ny teknologi, slik som 3D og BIM. Her har Norconsult en ledende rolle i Norge og internasjonalt. 3D-modeller er ikke bare et godt prosjekteringsverktøy, men kan også bidra til god og positiv dialog mellom alle berørte parter, ettersom løsninger kan visualiseres i én modell. I tillegg bidro Norconsult med innhold til flere stander og informasjonsfilmer fra ulike samferdselsprosjekter, slik som Ulriken, Inter City Drammen – Kobbervikdalen, og Rogfast. Selskapet har også laget VR-modeller fra Ulriken og Ringeriksbanen på oppdrag for Bane NOR. Disse ble flittig brukt under konferansen.

TUNNELREHABILITERING/21. februar 2019

Lieråsen tunnel rehabiliteres etter 50 år

–Tunnelen ble bygget i løpet av en 10 års periode, fra begynnelsen av 1960-tallet. Den ble åpnet i 1973. Siden da den gang har både regelverk og materiell som trafikkerer strekningen endret seg betydelig. Det er på høy tid med en rehabilitering. Les hele saken

Til toppen