Sola lufthavn skal asfalteres

Sola lufthavn skal asfalteres

Lemminkäinen er tildelt kontrakten for reasfaltering av øst-vestrullebanen på Sola lufthavn. I kontrakten inngår også noe av takseområdet. Det er Stangeland Maskin som er entreprenør for oppdraget.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Det er svært gledelig at vi har vunnet kampen om denne avtalen. Om lag 30 personer fra oss vil være involvert i arbeidet som starter opp etter påske, sier Åsbjørn Skrettingland, Direktør for kunde og salg i Lemminkäinen.

Flyplasseksperten

Lemminkäinen gjorde samme jobb på nord-sørrullebanen i 2014, og opplevde godt samarbeid den gang. Nylig ble det også annonsert at selskapet vant konkurransen om å asfaltere Torp Sandefjord lufthavn, en jobb som også skal utføres i 2017.

- Asfaltering av flyplasser er noe av det mest krevende vi driver med i vår bransje. Kvalitetskravene er ekstra høye. Det gjør oss ekstra skjerpet når vi får slike utfordringer, og vi ser selvsagt på det som en stor annerkjennelse av den kvaliteten vi leverer, sier Skrettingland.

Høyt tempo

Reasfalteringen av øst-vestrullebanen på Sola settes i gang etter påske, og skal være ferdig til 1. juni. I denne perioden vil inntil tre utleggerlag fra Lemminkäinen være i sving, i tillegg til folk på asfaltverk, transport, prosjektledelse og kvalitetssikring.

- Det skal jobbes hardt når 25 000 tonn asfalt skal legges i løpet av en drøy måned. Vi regner med at vi i perioder skal jobbe døgnet rundt for å komme i mål. Nå gleder vi oss bare til å komme i gang, avslutter Skrettingland.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen