Smarte byer trenger smarte byggeplasser

Smarte byer trenger smarte byggeplasser

Det smarte hjemmet er grunnmuren i enhver smart by. Men det nytter ikke å komme på dette når boligene står ferdig bygd. Byggeplassen må være smart fra starten av.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Energiforbruk

Det er i hjemmet vi bruker mest energi, og det er i hjemmet vi forventer både komfort og ikke minst trygghet. Dette behovet står like sterkt gjennom hele livet, uansett hvilken fase og helsemessige tilstand vi er i. Smart teknologi i hjemmet er byggeklossene i en smart by.

Følger tradisjonell tankegang

Men det blir ikke særlig mye smartere ved at en utbygger følger tradisjonell tankegang og tenker framtidsrettet til slutt. Valgene om en smart byggeplass må være tatt lenge før en installerer styring av varme og lys.

[img id="1"]

Det handler om å tenke helhetlig og framover fra starten. Hvilken form for energitilførsel er best for beboeren og miljøet? Hvordan kan boligene bli mest mulig framtidsrettede med den beste infrastrukturen for kommunikasjon?

Den smarte infrastrukturen og teknologien

Når den smarte infrastrukturen er på plass, kan teknologien i selve boligen komme. Og her er det virkelig store muligheter. Dørtelefon med video så du kan snakke med og åpne ytterdøren for noen selv om du er i en annen by i et annet land. Styring av persienner og vinduer for optimal temperatur og lufting. Og en trygghetsalarm som gjør at du får beskjed om din aldrende mor sklir på badegulvet eller forlater leiligheten på et uvanlig tidspunkt.

Den smarte byen er lite konkret for mange. Men ved å starte i hjemmet er en stor del av jobben allerede gjort. Og når stadig flere mennesker flytter fra frittstående boliger utenfor byen til mindre leiligheter i store boligfelt nærmere byen, må de smarte løsningene være påtenkt allerede på tegnebordet.

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen