Smarte byer trenger smarte byggeplasser

Smarte byer trenger smarte byggeplasser

Det smarte hjemmet er grunnmuren i enhver smart by. Men det nytter ikke å komme på dette når boligene står ferdig bygd. Byggeplassen må være smart fra starten av.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Energiforbruk

Det er i hjemmet vi bruker mest energi, og det er i hjemmet vi forventer både komfort og ikke minst trygghet. Dette behovet står like sterkt gjennom hele livet, uansett hvilken fase og helsemessige tilstand vi er i. Smart teknologi i hjemmet er byggeklossene i en smart by.

Følger tradisjonell tankegang

Men det blir ikke særlig mye smartere ved at en utbygger følger tradisjonell tankegang og tenker framtidsrettet til slutt. Valgene om en smart byggeplass må være tatt lenge før en installerer styring av varme og lys.

[img id="1"]

Det handler om å tenke helhetlig og framover fra starten. Hvilken form for energitilførsel er best for beboeren og miljøet? Hvordan kan boligene bli mest mulig framtidsrettede med den beste infrastrukturen for kommunikasjon?

Den smarte infrastrukturen og teknologien

Når den smarte infrastrukturen er på plass, kan teknologien i selve boligen komme. Og her er det virkelig store muligheter. Dørtelefon med video så du kan snakke med og åpne ytterdøren for noen selv om du er i en annen by i et annet land. Styring av persienner og vinduer for optimal temperatur og lufting. Og en trygghetsalarm som gjør at du får beskjed om din aldrende mor sklir på badegulvet eller forlater leiligheten på et uvanlig tidspunkt.

Den smarte byen er lite konkret for mange. Men ved å starte i hjemmet er en stor del av jobben allerede gjort. Og når stadig flere mennesker flytter fra frittstående boliger utenfor byen til mindre leiligheter i store boligfelt nærmere byen, må de smarte løsningene være påtenkt allerede på tegnebordet.

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen