Slik kan Hønefoss stasjon bli i 2030

Slik kan Hønefoss stasjon bli i 2030

Denne uken la Asplan Viak frem sine byutviklingplaner for Hønefoss anno 2030. Slik kan Hønefoss stasjon se ut i 2030.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Oppdragsgiver, Ringerike kommune, fikk overlevert tre parallelloppdrag der Asplan Viak var en av bidragsyterne med mulighetsstudien 'Neste stopp Hønefoss', hvor jernbanen står sentralt.

- InterCity-stasjonen, med høy frekvens og kortere reisetid inn til Oslo, danner grunnlaget for veksten og byutviklingen. For oss var derfor det naturlig å fusjonere byen og stasjonen til ett – selve bynerven, forteller sivilarkitekt Hanne Jonassen.

Når du i fremtiden ankommer Hønefoss med tog er du midt i sentrum.

- Hønefoss skal bli et sted å reise til, en attraktiv destinasjon, sier Jonassen.

[img id="1"]

Den grønne elvebyen

Skal du inn til sentrum av Hønefoss i 2030, vil du trolig velge å la bilen stå. Et sykkelhotell på bytorget vil gjøre tohjulingen til et naturlig valg av fremkomstmiddel videre inn i bykjernen.

- Vi tar i bruk mange små  virkemidler for å dreie reisevanene i Hønefoss i en mer bærekraftig retning. Vi må både tilrettelegge for gående og syklister, men det vil også være behov for å innføre bomring rundt sentrumskjernen , sier Jonassen.

Elva og elvelandskapet er en stor kvalitet for byen og skal i større grad integreres i byutviklingen. Den grønne elvebyen bør strekke seg langt i å legge til rette for gående og syklende.

- For eksempel vil fem nye trebruer i bykjernen, binde byen tettere sammen og gjøre avstander betydelig kortere. I tillegg skal fossen få større fokus, og bybrua får en ansiktsløftning som skal komme de myke trafikantene til gode, sier Jonassen.

Innen 2030 er innbyggertallet i Hønefoss forventet økt med 10 000. Bosettingsmønsteret blir tettere og mer sammensatt. I dag er det kun 2 % leiligheter i sentrumskjernen.

- Varierte boligtyper i gang- og sykkelavstand til sentrum blir nødvendig for å imøtekomme veksten, mener Hanne Jonassen.

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen