Slik kan Hønefoss stasjon bli i 2030

Slik kan Hønefoss stasjon bli i 2030

Denne uken la Asplan Viak frem sine byutviklingplaner for Hønefoss anno 2030. Slik kan Hønefoss stasjon se ut i 2030.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Oppdragsgiver, Ringerike kommune, fikk overlevert tre parallelloppdrag der Asplan Viak var en av bidragsyterne med mulighetsstudien 'Neste stopp Hønefoss', hvor jernbanen står sentralt.

- InterCity-stasjonen, med høy frekvens og kortere reisetid inn til Oslo, danner grunnlaget for veksten og byutviklingen. For oss var derfor det naturlig å fusjonere byen og stasjonen til ett – selve bynerven, forteller sivilarkitekt Hanne Jonassen.

Når du i fremtiden ankommer Hønefoss med tog er du midt i sentrum.

- Hønefoss skal bli et sted å reise til, en attraktiv destinasjon, sier Jonassen.

[img id="1"]

Den grønne elvebyen

Skal du inn til sentrum av Hønefoss i 2030, vil du trolig velge å la bilen stå. Et sykkelhotell på bytorget vil gjøre tohjulingen til et naturlig valg av fremkomstmiddel videre inn i bykjernen.

- Vi tar i bruk mange små  virkemidler for å dreie reisevanene i Hønefoss i en mer bærekraftig retning. Vi må både tilrettelegge for gående og syklister, men det vil også være behov for å innføre bomring rundt sentrumskjernen , sier Jonassen.

Elva og elvelandskapet er en stor kvalitet for byen og skal i større grad integreres i byutviklingen. Den grønne elvebyen bør strekke seg langt i å legge til rette for gående og syklende.

- For eksempel vil fem nye trebruer i bykjernen, binde byen tettere sammen og gjøre avstander betydelig kortere. I tillegg skal fossen få større fokus, og bybrua får en ansiktsløftning som skal komme de myke trafikantene til gode, sier Jonassen.

Innen 2030 er innbyggertallet i Hønefoss forventet økt med 10 000. Bosettingsmønsteret blir tettere og mer sammensatt. I dag er det kun 2 % leiligheter i sentrumskjernen.

- Varierte boligtyper i gang- og sykkelavstand til sentrum blir nødvendig for å imøtekomme veksten, mener Hanne Jonassen.

SAMFERDSELSPROSJEKTER/21. februar 2018

Stor leveranse til Norges største samferdselsprosjekt

Den bærekraftige membranleverandøren Derbigum har levert 42.000 kvadratmeter vanntrykksmembran til 10 kulverter til Norges største og mest ambisiøse samferdselsprosjekt noensinne – nemlig ferjefri E39. Les hele saken

Til toppen