Skredvarslinga er i gang
(Foto: Arild Solberg)

Skredvarslinga er i gang

Snøskredvarslinga er i gang: Feltobservatører, snøskredvarslere og nye instrumenter skal hjelpe driftsansvarlige til forutse hvor det kommer til å gå snøskred over veg.

  • skred
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Vegnettet rammes årlig av rundt 200 snøskred. Mange kommer på samme sted år etter år, ofte flere ganger hver vinter.

90 skredobservatører rundt i regionene

Rundt 90 snøskredobservatører fra flere organisasjoner skal bruke lokalkunnskap og fagkompetanse til å sjekke skredfaren i landet ukentlig fram til slutten av mai. Disse er knyttet til NVE, Statens vegvesen eller Meteorologisk institutt, enten som ansatte eller på kontrakt.

– Nytt av året er at vi også får snøskredvarsel for deler av Rogaland og Agder i løpet av vinteren. Også der er det en del skredutsatte veger, så vi er glade for å etablere et bedre tilbud der.

Det sier Tore Humstad som er geolog, skredvarsler og fagansvarlig for skredvarsling i Statens vegvesen.

Mer bruk av instrumenter

I tillegg til informasjon fra skredobservatørene brukes også ny teknologi for å overvåke skredfaren automatisk.

Skredobservatører fra Statens vegvesen, Meteorologisk institutt og NVE sjekker snøforhold ved rasutsatte veger. Foto: Ole-André Helgaas

– Vi bruker både radar-, geofon- og infralyd-anlegg til automatisk varsling, stenging og åpning av enkelte skredutsatte veger. Informasjon fra disse anleggene sender også data automatisk til skredvarslingen på varsom.no. Bruken av denne tjenesten har økt jevnt for hvert år siden den ble lansert i 2013. Nå er det nærmere 500.000 som bruker varsom.no, forteller Humstad.

Ei varslingsgruppe hos NVE vurderer data fra disse instrumentene, skredobservatører, brøytesjåfører, værobservasjoner, prognoser og snømodeller.

– Alt dette gir oss et bedre grunnlag å vurdere det riktige tidspunktet for å stenge og åpne veger, eller innføre styrt trafikkavvikling. Varslene kan også brukes til å planlegge for eksempel omkjøringer og behov for eventuelle beredskapsferjer, forteller Humstad.

PROSJEKTERING/12. desember 2018

Ønsker å heve kompetansen i bransjen

Spesialist i vannbaserte slokkesystemer, Gunnar Sundal, har mange fremragende prosjekter bak seg. Med tidligere stillinger som ingeniør, rørleggermester, prosjektingeniør og saksbehandler, har han nå byttet arbeidsplass til Kiwa. Her satser han som seniorrådgiver mot prosjektering og kontroll av sprinkleranlegg. Les hele saken

INTERCITY/10. desember 2018

– Det er avgjørende viktig å tenke helhet

Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. – Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. – Derfor bygger vi nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity. Les hele saken

Til toppen