Skipsopphugging farlig for mennesker og miljø

Skipsopphugging farlig for mennesker og miljø

Opphugging av gamle skip, såkalt "beaching" slik dette foregår på strendene i Asia er farlig for mennesker og miljø. Yrket blir omtalt som verdens farligste.

  • havn
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

KLP har engasjert International Law and Policy Institute (ILPI) til å utarbeide en rapport om praksis rundt skraping av skip i Bangladesh, India og Pakistan med hensyn til risikoen for menneskerettigheter og miljø.

Temaet ble særlig aktuelt i fjor da det norske Rederiforbundet ble verdens første til å advare sine medlemmer mot «beaching» av skip, det vil si opphugging på strendene uten faste arrangementer for oppsamling og håndtering av farlig og forurensende avfall, slik det stort sett praktiseres i Bangladesh, India og Pakistan.

Farlig for mennesker og miljø

ILPI presenterte hovedkonklusjonene i rapporten på et lunsjseminar hos KLP 18. mai.

– Opphugging av gamle skip, såkalt "beaching" slik dette foregår på strendene i Asia er farlig for mennesker og miljø, sier Jeanett Bergan, leder for ansvarlige investeringer i KLP Kapitalforvaltning.

Sikre fakta om de alvorlige konsekvensene både for miljøet og menneskerettighetene er vanskelig å oppdrive. Nytt internasjonalt regelverk er vedtatt, men har ikke trådt i kraft. Både investorer og sivilsamfunnet har begynt å stille krav til rederiene basert på et samfunnsansvarsperspektiv.

– Skipsindustriens ansvar slutter ikke i det skipene legges igjen på en strand i India, Pakistan eller Bangladesh, selv om skipet kan skifte eier flere ganger før det ender opp på et opphuggingsverft, sier Bergan.

Verdens farligste yrke

ILPIs rapport Shipbreaking practices in Bangladesh, India and Pakistan. An investor perspective on the human rights and environmental impacts of beaching, understreker alvoret i situasjonen. Majoriteten av alle skip som skrotes plukkes fra hverandre på helt usikret vis, av arbeidere uten verneutstyr, på strender der alle miljøgifter renner rett ned i sanden og vaskes ut i havet.

– Et stort antall mennesker skades og mister livet hvert år i det som kalles verdens farligste yrke. Asbest og andre miljøgifter slippes ofte rett ut i tidevannet. Med en ny skipsfartskrise på gang er det sannsynlig at enda flere skip blir sendt til opphugging. Med det vil også denne industriens miljø- og menneskerettighetsproblemer øke, sier senior legal advisor Aase Gundersen i ILPI.

TEKNOLOGI/20. februar 2018

Bygger tidsmaskin for å redusere forsinkelser i kollektivtrafikken

Stavanger-området er noe mindre snørikt enn andre deler av landet i disse dager, men forsinkelser i kollektivtrafikken har også rogalendingene kjennskap til. Mobilitetsleverandøren Kolumbus har nå gått grundig til verks for å komme forsinkelser og kundeklager til livs. Les hele saken

JERNBANE/20. februar 2018

Bedre transporttilbud i fremtidens jernbanesystem

- Regjeringen satser stort på å styrke jernbanen. Jernbanebudsjettet er i 2018 over 50 prosent høyere enn i 2013. I Nasjonal transportplan 2018-29 legges det opp til fortsatt høy vekst og store ambisjoner om å utvikle jernbanen som attraktiv transportløsning inn i fremtiden. Mitt mål i NTP-perioden er at vi passerer over 100 millioner reisende med jernbanen. Da må vi få både økt avgangsfrekvens, større kapasitet på togmateriell og en bedre infrastruktur, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen