Skipsfarten kan redusere klimautslipp kraftig

Skipsfarten kan redusere klimautslipp kraftig

Norge kan redusere utslippene av klimagasser fra innenriks skipsfart med 40 prosent. Det krever en betydelig satsing på klimavennlige løsninger, viser ny rapport. Regjeringen tar dette inn i arbeidet med konkrete tiltak.

  • havn
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Klima- og miljødepartementet ba DNV GL i fjor utrede hvordan norsk innenriks skipsfart kan redusere utslippene av klimagasser.

– Miljøvennlig skipsfart er prioritert i Regjeringens klimapolitikk. Den nye rapporten viser at skipsfarten i norske farvann kan redusere utslippene av klimagasser betydelig. Dette er et godt faglig grunnlag for en ambisiøs klimapolitikk. Vi tar rapporten med oss i arbeidet med å legge til rette for konkrete tiltak, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Virkemidler for grønnere skip

Det er allerede en rekke virkemidler for å få redusert utslippene fra skipsfarten.

Eksempler på dette er investeringsstøtte fra Enova, NOx-fondet, miljøteknologiordning, innovasjonslån- og kondemneringsordning gjennom Innovasjon Norge, støtteordninger gjennom Norges forskningsråd og bruk av anbudskrav..

Stor samfunnsøkonomisk gevinst

Klima- og miljødepartementet går nå gjennom den nye rapporten om reduksjon av klimagasser fra innenriks skipsfart sammen med andre berørte departementer.

– Mange av de tiltakene som reduserer klimagassutslipp, vil samtidig gi bedre luftkvalitet. Dette gir store samfunnsøkonomiske gevinster, sier Vidar Helgesen.

VANN/16. februar 2018

Vann vår usynlige ressurs

Vann er utgangspunktet for et sivilisert samfunn, men det glemmer vi. Et av de grunnleggende kravene i befolkningen er trygg drikkevannsforsyning slik at vi ikke utsettes for risiko. Men det er ingen selvfølge i fremtiden, forteller forsker Arve Heistad ved NMBU. Les hele saken

SAMFERDSELSPROSJEKTER/16. februar 2018

Kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Les hele saken

Til toppen