Skipsfarten kan redusere klimautslipp kraftig

Skipsfarten kan redusere klimautslipp kraftig

Norge kan redusere utslippene av klimagasser fra innenriks skipsfart med 40 prosent. Det krever en betydelig satsing på klimavennlige løsninger, viser ny rapport. Regjeringen tar dette inn i arbeidet med konkrete tiltak.

  • havn
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Klima- og miljødepartementet ba DNV GL i fjor utrede hvordan norsk innenriks skipsfart kan redusere utslippene av klimagasser.

– Miljøvennlig skipsfart er prioritert i Regjeringens klimapolitikk. Den nye rapporten viser at skipsfarten i norske farvann kan redusere utslippene av klimagasser betydelig. Dette er et godt faglig grunnlag for en ambisiøs klimapolitikk. Vi tar rapporten med oss i arbeidet med å legge til rette for konkrete tiltak, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Virkemidler for grønnere skip

Det er allerede en rekke virkemidler for å få redusert utslippene fra skipsfarten.

Eksempler på dette er investeringsstøtte fra Enova, NOx-fondet, miljøteknologiordning, innovasjonslån- og kondemneringsordning gjennom Innovasjon Norge, støtteordninger gjennom Norges forskningsråd og bruk av anbudskrav..

Stor samfunnsøkonomisk gevinst

Klima- og miljødepartementet går nå gjennom den nye rapporten om reduksjon av klimagasser fra innenriks skipsfart sammen med andre berørte departementer.

– Mange av de tiltakene som reduserer klimagassutslipp, vil samtidig gi bedre luftkvalitet. Dette gir store samfunnsøkonomiske gevinster, sier Vidar Helgesen.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen