Lokaltog ved Rånåsfoss på Kongsvingerbanen.
Lokaltog ved Rånåsfoss på Kongsvingerbanen. (Foto: Njål Svingheim)

Skal vurdere hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles

Jernbanedirektoratet skal vurdere hvilke forbedringsmuligheter Kongsvingerbanen har. Samferdselsdepartementet har nå bedt direktoratet om å lage en konseptvalgutredning (KVU) for strekningen som tar for seg både fjerntog, lokaltog og godstrafikk.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kongsvingerbanen er i dag erklært overbelastet på strekningen Lillestrøm - Kongsvinger, -det betyr at det ikke er plass til å kjøre flere tog på denne strekningen. Kongsvingerbanen har i dag lokaltog i fast timesfrekvens til og fra Kongsvinger, ekstra rushtidstog morgen og ettermiddag, fjerntog til og fra Stockholm/Sverige, samt en betydelig godstrafikk over grensen til Sverige.

– Banens mangfoldige suksess gjør at kapasiteten er i ferd med å bli sprengt, sier samferdselsminister Ketil Solvik - Olsen. - Derfor ber vi nå Jernbanedirektoratet se på hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse framtidens transportbehov enda bedre, sier han.

Kongsvingerbanen har hatt en betydelig vekst de siste årene, og prognosene tilsier at det vil være vekst også i årene framover. Med dagens kapasitet på banen er det ikke fysisk rom for ytterligere forbedring av togtilbudet, selv om det er markedsmessig etterspørsel etter flere avganger.

– I en konseptvalgutredning om Kongsvingerbanen vil det være viktig at hele systemet vurderes i sammenheng, og at utredningen omfatter både lokal-, gods- og fjerntogtrafikk, skriver Samferdselsdepartementet i sitt oppdragsbrev. Konseptvalgutredningen er et viktig verktøy for å vurdere om og når det er nødvendig med eventuelle infrastrukturtiltak på Kongsvingerbanen, eller om det finnes andre alternativer som kan tilfredsstille samfunnets behov.

En arbeids- og framdriftsplan for utredningen av mulige forbedringer på Kongsvingerbanen skal foreligge innen 15.oktober.

MILJØ/25. april 2019

Miljøfartsgrenser kommer og går

– Det er viktig å ha miljøfartsgrenser i tider der det produseres og virvles opp mye svevestøv. Det skjer spesielt om vinteren ved piggdekkbruk. Men også på vårparten, når veiene tørker opp, virvles  igjen mye veistøv opp, og da kan miljøfartsgrenser dempe denne prosessen. Les hele saken

Til toppen