Konseptskisse for Keflavik laget i forbindelse med arbeidet med masterplanen.
Konseptskisse for Keflavik laget i forbindelse med arbeidet med masterplanen. (Illustrasjon: Nordic - Office of Architecture)

Skal utvikle Islands hovedflyplass

Nordic og COWI har sammen med lokale partnere vunnet rammeavtalen for Isavias utvikling av Islands hovedflyplass, Keflavik International Airport.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Nordic — Office of Architecture og COWI har siden våren 2015 jobbet med utvikling av en masterplan for Keflavik International Airport. Masterplanen danner grunnlaget for utviklingen som skal sikre at flyplassen kan møte de siste årenes ekstreme passasjervekst på en god måte. 

Sammen med de islandske arkitektselskapene ArkÞing og Teiknistofan Tröð samt de islandske ingeniørene i EFLA har de nå vunnet en 5-årig rammeavtale. Første avrop blir for prosjekteringsgruppeleder-rollen (PGL) for utvidelsen av den eksisterende terminalen med ca 30.000 m2. Rammeavtalen er todelt, der en del går på terminalbygg og den andre på diverse andre flyplassrelaterte bygg. Kontrakten kan videre utvides til 8 år.

Estimert å passere 10 millioner reisende per år

Keflavik flyplass ble opprinnelig bygget av det amerikanske militæret under 2. verdenskrig og har siden spilt en viktig rolle for utviklingen av Island som turistdestinasjon så vel som stop-over på flygninger mellom Europa og USA. Dagens terminalbygg åpnet i 1987 og har siden den tid sett en femdobling i antall reisende. Flyplassen er estimert å passere 10 millioner reisende per år innen 2020 og en rekke utvidelser og forbedringer er planlagt for de kommende årene.

– Nordic har lang erfaring innen flyplassdesign og har samarbeidet med COWI på både Gardermoen og Flesland - nå ser vi frem til å fortsette utviklingen av Keflavik sammen med både de og våre lokale partnere på Island. Isavia er en svært profesjonell og spennende oppdragsgiver som vi gleder oss til å fortsette samarbeidet med i de kommende oppgaver, sier Hallgrímur Þór Sigurðsson, partner i Nordic — Office of Architecture.

– COWI har en betydelig posisjon innenfor lufthavner verden over. Vi følger utviklingen tett og er kontinuerlig i berøring med nyvinnende teknologi som gir oss kunnskap til å skape de mest effektive lufthavnene i verden. Det er meget givende å få bruke ekspertisen vår fra den nordlige halvkule på Island, sier Frode Fjeldstad, Prosjektsjef Flyplass COWI Norge.

Prosjektgruppen ser frem til å bidra til at Isavia kan løse flyplassens utfordringer via vårt arbeid med masterplanen og rammekontrakten.

Gruppen består av:
Nordic — Office of Architecture 
ArkÞing – ARK (IS)
Teiknistofan Tröð – ARK (IS)
EFLA – ingeniør (IS)
COWI

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

BOMPENGER/21. mai 2019

Innstramming på bruk av bompenger

Samferdselsminister Jon Georg Dale har nå besluttet at i porteføljestyrte bompengepakker i byområder med byvekstavtaler skal kostnadsøkninger og inntektssvikt håndteres ved å nedskalere eller helt kutte enkelte tiltak i pakken slik at ikke bilistene får økte bompenger. Les hele saken

INTERCITY/20. mai 2019

InterCity-utbygginga på Vestfoldbanen i rute

Regjeringa legg no fram forslag for Stortinget om kostnadsrammer for InterCity-prosjekta Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen. Når Stortinget har fastsett kostnadsrammene, kan dei store byggjearbeida starte opp. Dei to InterCity-prosjekta skal etter planen stå ferdige på midten av 2020-talet. Les hele saken

Til toppen