Skal samarbeide om kraftforbindelser for havvind

Skal samarbeide om kraftforbindelser for havvind

ABB og Aibel annonserte forrige tirsdag et strategisk samarbeid for å levere førsteklasses, integrerte havvindsløsninger.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

ABB vil konsentrere seg om sin velprøvde høyspennings likestrømsteknologi (HVDC), mens Aibel tar et nøkkelferdig EPC-ansvar (engineering, procurement, construction) for design, konstruksjon, installasjon og igangkjøring av offshoreplattformene. Samarbeidet vil kombinere kjernekompetansen til de to selskapene og levere de aller beste løsningene i markedet. Partnerne vil samarbeide om design, ingeniørarbeid og optimalisering av kraftforbindelser for havvind.

- Vi er stolte over å etablere dette samarbeidet med Aibel, som gjør at vi vil kunne utnytte de enorme mulighetene som ligger i den pågående energirevolusjonen og tilhørende investeringer i infrastruktur for havvind. Intensjonen er å vokse sammen gjennom at vi utnytter våre komplementære styrker til å levere unike havvindsprosjekter for kundene våre. Strategisk samarbeid som dette er et kjerneelement i vår Next Level-strategi, som vil hjelpe oss å vokse samtidig som vi reduserer risikoen, sier konsernsjef i ABB, Ulrich Spiesshofer.

Å integrere kraft generert av havvindsparker i de nasjonale kraftnettene krever avansert ingeniørarbeid. En nøkkelteknologi er konverteringen fra vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC) for lavest mulige tap i overføringen av kraft fra fjerntliggende havvindsparker til fastlandet, gjerne over lange distanser. DC-kraften blir konvertert tilbake til AC på land og blir så distribuert for forbruk. HVDC-systemet inkluderer avansert teknologi som sikrer optimal integrering av en uforutsigbar, fornybar energi og kontroll av kraftflyten. Offshoredelen av HVDC-systemet huses på en spesialdesignet plattform.

- Vi er veldig fornøyde med å signere dette samarbeidet med ABB. Både ABB og Aibel har en dokumenterbar merittliste av banebrytende, teknologiske løsninger i respektive kjerneområder. Vi har jobbet godt sammen tidligere, og jeg er overbevist om at vi ved å kombinere det vi er best på, blir en ledende aktør i markedet, sier konsernsjef i Aibel, Jan Skogseth.

HVDC er fortsatt den foretrukne teknologien når man skal overføre store mengder kraft over lange avstander, energieffektivt og pålitelig. Den er ideell for å integrere fjerntliggende fornybare energikilder, som havvind. ABB var en pionér innen HVDC-teknologi for mer enn 60 år siden og videreutviklet teknologien på 1990-tallet med introduksjonen av en voltage source converter (VSC)-teknologi, kalt HVDC Light. ABB er markedsleder innen HVDC, med en installert kapasitet på mer enn 120 000 megawatt, det vil si rundt halvparten av globalt installert base. Dette inkluderer 18 av 24 VSC-baserte HVDC-prosjekter globalt.

- Kraftoverføring fra havvind er av naturlige årsaker komplekse og krever banebrytende teknologi, et område ABB har tilegnet seg spesiell erfaring på. Partnerskapet med Aibel vil hjelpe oss til å utnytte spesialkompetansen til begge selskapene maksimalt og øke totalverdien av det vi kan tilby kundene våre. Det styrker vår Next Level-strategi som sier at vi skal konsentrere oss om kjernevirksomhet som HVDC, basert på nye forretningsmodeller, i jakten på muligheter for lønnsom vekst, sier Claudio Facchin, leder for divisjon Power Grids i ABB.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen