Skal lage Oslos første gåstrategi

Skal lage Oslos første gåstrategi

Hvordan skal man få flere til å ta bena fatt i hovedstaden? En tverrfagliggruppe fra Rambøll skal lage en plan.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Det å gå er bare positivt. Det er bra for helsen og miljøet, og en bonus er at det er gratis. Vi skal redusere de korte bil- og bussreiser gjennom å motivere, og legge til rette for, at folk spaserer i stedet. Vi ønsker at Oslo skal markedsføres og kjennes igjen som en fotgjengervennlig by, forteller Frida Andersson, prosjektleder fra Rambøll.

På oppdrag fra Bymiljøetaten skal Rambøll vise hvilke strategiske grep kommunene må foreta i årene fremover for å tilrettelegge for fotgjengere, og gjøre det attraktivt å gå. Kommunen har innsett at det må tas større hensyn til fotgjengerne i byplanlegging, en gåstrategi vil bidra til en mer langsiktig, helhetlig og integrert satsing.

Med utgangspunkt i Statens Vegvesens veileder for lokale gåstrategier, skal en flerfaglig gruppe fra trafikk, urbanisme og Rambøll Management Consulting utarbeide strategien.

Oslo kommune har allerede en høy gåandel (25-30 %), men det er likevel et mål å øke andelen fotgjengere ytterligere. Derfor blir ett av fokusområdene å bedre forholdene for de som allerede er fotgjengere i dag. Oslo er en kompleks by med mange forskjellige gåkulturer. Nå skal Rambøll bistår med å lage tiltak som skal treffe alle bydeler. Viktige momenter blir trygghet, som for eksempel belysning, utbedring av snarveier, drift og vedlikehold som brøyting og strøing, holdningskampanjer og mye mer.

- En gåstrategi er bra for både folkehelsen og miljøet. Som samfunnsrådgiver er dette prosjektet både morsomt og givende. Vi er stolte av å bidra til utvikling av hovedstaden vår, sier Hilde Nordskogen, direktør for Byutvikling og samferdsel i Rambøll.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

BOMPENGER/21. mai 2019

Innstramming på bruk av bompenger

Samferdselsminister Jon Georg Dale har nå besluttet at i porteføljestyrte bompengepakker i byområder med byvekstavtaler skal kostnadsøkninger og inntektssvikt håndteres ved å nedskalere eller helt kutte enkelte tiltak i pakken slik at ikke bilistene får økte bompenger. Les hele saken

INTERCITY/20. mai 2019

InterCity-utbygginga på Vestfoldbanen i rute

Regjeringa legg no fram forslag for Stortinget om kostnadsrammer for InterCity-prosjekta Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen. Når Stortinget har fastsett kostnadsrammene, kan dei store byggjearbeida starte opp. Dei to InterCity-prosjekta skal etter planen stå ferdige på midten av 2020-talet. Les hele saken

Til toppen