Skal lage Oslos første gåstrategi

Skal lage Oslos første gåstrategi

Hvordan skal man få flere til å ta bena fatt i hovedstaden? En tverrfagliggruppe fra Rambøll skal lage en plan.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Det å gå er bare positivt. Det er bra for helsen og miljøet, og en bonus er at det er gratis. Vi skal redusere de korte bil- og bussreiser gjennom å motivere, og legge til rette for, at folk spaserer i stedet. Vi ønsker at Oslo skal markedsføres og kjennes igjen som en fotgjengervennlig by, forteller Frida Andersson, prosjektleder fra Rambøll.

På oppdrag fra Bymiljøetaten skal Rambøll vise hvilke strategiske grep kommunene må foreta i årene fremover for å tilrettelegge for fotgjengere, og gjøre det attraktivt å gå. Kommunen har innsett at det må tas større hensyn til fotgjengerne i byplanlegging, en gåstrategi vil bidra til en mer langsiktig, helhetlig og integrert satsing.

Med utgangspunkt i Statens Vegvesens veileder for lokale gåstrategier, skal en flerfaglig gruppe fra trafikk, urbanisme og Rambøll Management Consulting utarbeide strategien.

Oslo kommune har allerede en høy gåandel (25-30 %), men det er likevel et mål å øke andelen fotgjengere ytterligere. Derfor blir ett av fokusområdene å bedre forholdene for de som allerede er fotgjengere i dag. Oslo er en kompleks by med mange forskjellige gåkulturer. Nå skal Rambøll bistår med å lage tiltak som skal treffe alle bydeler. Viktige momenter blir trygghet, som for eksempel belysning, utbedring av snarveier, drift og vedlikehold som brøyting og strøing, holdningskampanjer og mye mer.

- En gåstrategi er bra for både folkehelsen og miljøet. Som samfunnsrådgiver er dette prosjektet både morsomt og givende. Vi er stolte av å bidra til utvikling av hovedstaden vår, sier Hilde Nordskogen, direktør for Byutvikling og samferdsel i Rambøll.

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen