Skal fylle tanken på neste generasjon elbiler

Skal fylle tanken på neste generasjon elbiler

Uno-X Hydrogen skal i løpet av få år gjøre det mulig å kjøre mellom alle Norges største byer med hydrogen på tanken og vann som eneste utslipp.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Uno-X Hydrogen AS skal i første omgang bygge 20 hydrogenstasjoner innen 2020, i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand – samt på de viktigste veistrekningene mellom disse byene.

Raskt, enkelt og billig

- Hydrogenbiler er like enkle å bruke som dagens bensin- og dieselbiler. De er rett og slett elbiler som i stedet for batteri har en hydrogentank og brenselcelleteknologi. Tanken fylles på tre-fire minutter, og rekkevidden er 500 kilometer. De som har bruksmønstre der elbil med batteri er utfordrende vil se at hydrogenbilen er et svært godt alternativ til bensin- og dieselbiler, sier administrerende direktør Vegar Kulset i Uno-X Gruppen.

[factbox id="1"]

Raskt, enkelt og billig drivstoff til kundene er Uno-X sin målsetning. I årene som kommer kan bilførere med hydrogenbiler fylle hydrogen hos Uno-X.

Startstøtte til stasjoner

Norske myndigheter har - med stort hell og store avgiftslettelser - vist vilje til offensive tiltak for å få flere elbiler på veiene. Elbiler slipper engangsavgift og merverdiavgift, og har en rekke bruksfordeler.

Hydrogenbiler vil om få år være konkurransedyktige med bensin- og dieselbiler på pris, og behovet for avgiftslettelser begrenset. Derfor kan staten heller bruke midler til å sikre et godt utbygd nett av hydrogenstasjoner, frem til det er et tilstrekkelig antall hydrogenbiler på veiene og hydrogenstasjonene også blir økonomisk bærekraftige.

- Vi forventer at norske politikere sørger for å prioritere hydrogenstasjoner i Nasjonal transportplan 2018-2029. Foreløpige signaler er overraskende avventende. I et langstrakt land med en lang vinter er hydrogenbiler et svært godt nullutslipp-alternativ til bensin- og dieselbiler, sier Kulset i Uno-X Gruppen.

Samtidig som alle verdens største bilprodusenter utvikler og lanserer hydrogenbiler, satser en rekke land på å bygge ut omfattende nettverk av hydrogenstasjoner.

- Myndighetene må bidra til at det samme skjer i Norge. Hydrogenstasjoner må få en sentral plass i Nasjonal transportplan 2018-2029, og staten må bidra med startstøtte for å få på plass et landsdekkende nett av hydrogenstasjoner. Så skal vi i Uno-X Hydrogen investere vår andel for å bidra til nullutslipp fra norske biler, sier Kulset.

Sykling er smart

Selv om el- og hydrogenbiler vil gi nullutslipp på veiene, er det viktig å fremme andre transportformer for å nå Norges utslippsmål. Uno-X Gruppen er svært opptatt av hverdagssyklistens kår.

- Sykling er enkel, effektiv og fornuftig transport. Sykling er godt for klima, miljø og ikke minst syklistens helse, sier sykkelentusiast – og administrerende direktør - Vegar Kulset i Uno-X Gruppen.

Uno-X Gruppen er generalsponsor for sykkelrittene Tour of Norway og Tour des Fjords, og støtter en rekke sykkellag og -klubber.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen