Jane Brekkhus Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Jane Brekkhus Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF). (Foto: NJF)

Skal EU styre norsk jernbane for alltid?

Jernbanereformen er vedtatt. Stortinget skal i år eller tidlig neste år behandle EUs fjerde jernbanedirektiv.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

EU pålegger med direktivet Norge å avstå suverenitet over egen jernbane for all framtid, og innføre full konkurranse i persontrafikken. 

– Norsk jernbane må styres i Norge. Vi kan ikke overlate at sikkerheten og kvaliteten for våre tog til byråkratiet i EU. Vi har en av verdens beste trafikksikkerhet på norsk jernbane og den må vi sjøl ha kontroll på, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).

– Norske folkevalgte skal beslutte om det er konkurranse på sporet, eller direkte tildeling av offentlig kjøp, som vil gi best effekt for pendlerne og næringslivet. Kommende generasjoner må slippe å forholde seg til rammebetingelser som vil begrense utforming av en optimal jernbane, sier Jane Brekkhus Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

13. september arrangerte Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund Jernbanepakke 4-debatten i Oslo. 

Debattdeltakerene var:
Statssekretær Anders Werp ,Frp
Sverre Myrli, Ap
Arne Nævra, SV
Marie Sneve Martinussen, Rødt
Nils Aage Jegstad, Høyre
Jon Gunnes, Venstre
Ivar Odnes, Sp
Jane Brekkhus Sæthre, NJF
Rolf Ringdal, NLF

TUNNEL/23. januar 2019

Verdens lengste og dypeste tunnel

– Dette blir verdens lengste og dypeste tunnel, og det tar nok en tid før denne rekorden blir slått også. Foreløpig er den budsjettert til 16,8 milliarder kroner, og den vil redusere reisetiden mellom Bergen og Stavanger med hele 40 minutter. Det er et formidabelt prosjekt vi snakker om. Les hele saken

Til toppen