Skal bygge Hitra 2 vindpark

Skal bygge Hitra 2 vindpark

PEAB er tildelt anleggskontrakten for den tredje i rekken av de seks vindparkene til Fosen Vind. Det er PEABs anleggsavdeling i Trondheim som skal bygge vindparken på Hitra. I november begynner arbeidet med 12 km vei, 26 vindmøllefundamenter og øvrig infrastruktur i Hitra 2 vindpark.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Kontrakten på infrastruktur i Hitra 2 vindpark er tildelt PEAB etter en tilbudskonkurranse med forhandlinger. Verdien på oppdraget ligger i området 150 – 200 millioner kroner. Anleggsarbeidene tar til i november i år. Når arbeidet er ferdigstilt mot slutten av 2018, vil vindparken være klar for montasje av vindturbiner våren 2019.

Eies og drives av Statkraft

Infrastrukturen som skal bygges i vindparken omfatter 26 turbinfundamenter med oppstillingsplasser, inntil 12 km nye internveier, intern kabling samt nye service- og transformatorbygg.

Hitra 2 vindpark etableres i tilknytning til den eksisterende vindparken som eies og drives av Statkraft. Servicebygg og ny transformatorstasjon samlokaliseres med bygningene i den etablerte vindparken. Adkomstveien inn til vindparken er nylig oppgradert for å kunne tåle frakt av turbiner som er både lengre og tyngre enn de som har stått der siden 2004.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen