Skal bygge havn for verdens første autonome skip
(Illustrasjon: Yara)

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS.

  • havn
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Det er alltid moro å vinne store kontrakter, men det er noe helt spesielt ved å få være med på å tilrettelegge for at Yaras og Norges nye teknologiske stolthet, kan settes i drift. Yara Birkeland er et innovativt steg for sjøfarten og et viktig skritt i retning bærekraftmålene. Det gjør oss både stolte og ydmyke, sier Hans Olav Storkås.

Oppdraget, som har en verdi på 92 millioner kroner, omfatter etablering av ny kaikonstruksjon som er tilpasset automatisk lasting og lossing. Videre vil det være levering og montering av kranskinner, opparbeidelse av areal innenfor ny kai og etablering av grøfter og kulverter inkludert rørlegging for infrastruktur (EL, tele, VA). Oppdraget omfatter også arbeider med masseutskiftning på land og justering av sjøbunn, sanering av eksisterende VA-anlegg, nødvendige tilpasninger av sjøbunn for å oppnå 8 meter dybde ved kaifronten og justering av skråningen inkludert erosjonssikring.

Arbeidet starter i november 2018 og prosjektet er planlagt ferdigstilt i november 2019.

Reduserer utslipp og bedrer trafikksikkerheten

I tillegg til at Yara Birkeland vil redusere NOx og CO2-utslipp i området, vil skipet bidra til bedre trafikksikkerhet ved at det vil erstatte 40 000 turer med vogntog per år, på strekningen mellom Herøya i Porsgrunn og henholdsvis Brevik og Larvik.

Skipet skal sjøsettes i 2020 og vil være selvgående fra 2022. Yara Birkeland ble nylig tildelt næringslivets klimapris 2018.

TUNNELREHABILITERING/21. februar 2019

Lieråsen tunnel rehabiliteres etter 50 år

–Tunnelen ble bygget i løpet av en 10 års periode, fra begynnelsen av 1960-tallet. Den ble åpnet i 1973. Siden da den gang har både regelverk og materiell som trafikkerer strekningen endret seg betydelig. Det er på høy tid med en rehabilitering. Les hele saken

Til toppen