Prosjektdeltakere.
Prosjektdeltakere. (Foto: Mohsen Anvaari / Trondheim kommune)

Skal bidra til å gjøre byer energismarte

Den 6. juli annonserte EU at prosjektet +CityxChange er godkjent som “Smart City” fyrtårnsprosjekt. Powel er partner i prosjektet og skal bidra til at Trondheim som fyrtårnsby blir en energismart by. Prosjektet har en ramme på 20 millioner euro og teknologien skal demonstreres i inntil fem europeiske byer. Prosjektet ledes av NTNU.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

EUs Horizon2020 program finansierer prosjektet som har fokus på lokale og fleksible energisystem i smarte byer. Søknaden ble skrevet av Trondheim i samarbeid med irske Limerick. Som partner skal Powel demonstrere digitale løsninger for lokalt energimarked.

Sammen med Limerick og fem andre europeiske byer skal Trondheim gjennomføre prosjekter som skal skape smarte, positive energibyer ved hjelp av digitale løsninger og tjenester. For, og sammen med, byenes innbyggere skal prosjektet jobbe for å generere mer energi enn det som blir brukt. Erfaringsutveksling byene imellom skal gjøre at alle lærer raskere, sammen.

«+CityXchange»

Smart City prosjektet som har fått navnet «+CityXchange» vil bli ledet av NTNU og byene skal utvikle og teste nye løsninger sammen med 25 partnere. Disse er bedrifter, organisasjoner og universitet. Powel er stolte av å være en av disse, sammen med blant annet TrønderEnergi, ABB Norway, FourC, AVIS Budget Group, ESB (Irlands største energiselskap), Statkraft Varme, ISOCARP, GKinetic Energy Ltd. og Trondheim kommune.

Powels rolle er å demonstrere hvordan lokale energimarked kan realiseres og driftes. Handel av lokale energiressurser for å oppnå størst mulig forsyning til lavest kostnad skal demonstreres. Utnyttelse av solkraft, batteri, varme, eget forbruksmønster, overskuddsvarme og andre ressurser skal optimaliseres og avregnes. Strømnettet skal overvåkes slik at kvaliteten på forsyninga blir god – selv når grønne valg prioriteres! Powel skal tilpasse sine løsninger slik at driften automatiseres – og gir lønnsomhet for de involverte.

Klaus Livik sjefstrateg og Arnstein Kjesbu Executive Vice President , Powel. Foto: Powel

– Dette er en unik mulighet for Powel til å vise hvordan erfaring og løsninger for kraftmarkedet også har et marked i å få fram smarte byer. Innovasjon ligger i ryggmargen til Powel og vi gleder oss stort til å være en del av dette svært spennende prosjektet hvor to av Powels viktigste fokusområder innen kraftutvikling blir viktige; digitalisering og bærekraftig utvikling, sier Klaus Livik, sjefsstrateg i Powel.

– Powel har en global strategi og prosjektet bygger opp under vår internasjonale satsing innen energibransjen hvor vi allerede har kunder i over 20 land, både i Europa og utenfor.

Prosjektforslaget til +CityChange blir rost av eksperter i EU for å demonstrere og underbygge tiltak som skal bidra til storskala utrulling av positive energidistrikter på tvers av Europa. Videre ble det poengtert at prosjektet har en overbevisende tilnærming til å gjøre lokale myndigheter til en aktiv og integrert del av energiløsningen, få med seg innbyggerene i bytransformasjonen, og å involverer hele verdikjeden i distriktet.

– Dette er andre gang Powel har deltatt i et Horizon2020 prosjekt. Vi har tidligere deltatt i UPGRID-prosjektet som fokuserte på smarte strømnett. Dette prosjektet ble ferdigstillt i februar 2018 og Powel var invitert til å delta av Vattenfall.

Forventet prosjektstart for +CityxChange er 1. januar 2019. 

ITS/14. november 2018

Oslopakke 3 legger bedre til rette for miljøvennlige reiser

– Oslopakke 3 er en videreføring av initiativene som førte til vedtak om innføring av bompengesystem rundt Oslo. Som i andre byer har bompengeinnkreving finansiert veg- og kollektivutbygging i Oslo. Dette vil nok prege arbeidet med Oslopakke 3 også rent teknisk. Les hele saken

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen