Prosjektdeltakere.
Prosjektdeltakere. (Foto: Mohsen Anvaari / Trondheim kommune)

Skal bidra til å gjøre byer energismarte

Den 6. juli annonserte EU at prosjektet +CityxChange er godkjent som “Smart City” fyrtårnsprosjekt. Powel er partner i prosjektet og skal bidra til at Trondheim som fyrtårnsby blir en energismart by. Prosjektet har en ramme på 20 millioner euro og teknologien skal demonstreres i inntil fem europeiske byer. Prosjektet ledes av NTNU.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

EUs Horizon2020 program finansierer prosjektet som har fokus på lokale og fleksible energisystem i smarte byer. Søknaden ble skrevet av Trondheim i samarbeid med irske Limerick. Som partner skal Powel demonstrere digitale løsninger for lokalt energimarked.

Sammen med Limerick og fem andre europeiske byer skal Trondheim gjennomføre prosjekter som skal skape smarte, positive energibyer ved hjelp av digitale løsninger og tjenester. For, og sammen med, byenes innbyggere skal prosjektet jobbe for å generere mer energi enn det som blir brukt. Erfaringsutveksling byene imellom skal gjøre at alle lærer raskere, sammen.

«+CityXchange»

Smart City prosjektet som har fått navnet «+CityXchange» vil bli ledet av NTNU og byene skal utvikle og teste nye løsninger sammen med 25 partnere. Disse er bedrifter, organisasjoner og universitet. Powel er stolte av å være en av disse, sammen med blant annet TrønderEnergi, ABB Norway, FourC, AVIS Budget Group, ESB (Irlands største energiselskap), Statkraft Varme, ISOCARP, GKinetic Energy Ltd. og Trondheim kommune.

Powels rolle er å demonstrere hvordan lokale energimarked kan realiseres og driftes. Handel av lokale energiressurser for å oppnå størst mulig forsyning til lavest kostnad skal demonstreres. Utnyttelse av solkraft, batteri, varme, eget forbruksmønster, overskuddsvarme og andre ressurser skal optimaliseres og avregnes. Strømnettet skal overvåkes slik at kvaliteten på forsyninga blir god – selv når grønne valg prioriteres! Powel skal tilpasse sine løsninger slik at driften automatiseres – og gir lønnsomhet for de involverte.

Klaus Livik sjefstrateg og Arnstein Kjesbu Executive Vice President , Powel. Foto: Powel

– Dette er en unik mulighet for Powel til å vise hvordan erfaring og løsninger for kraftmarkedet også har et marked i å få fram smarte byer. Innovasjon ligger i ryggmargen til Powel og vi gleder oss stort til å være en del av dette svært spennende prosjektet hvor to av Powels viktigste fokusområder innen kraftutvikling blir viktige; digitalisering og bærekraftig utvikling, sier Klaus Livik, sjefsstrateg i Powel.

– Powel har en global strategi og prosjektet bygger opp under vår internasjonale satsing innen energibransjen hvor vi allerede har kunder i over 20 land, både i Europa og utenfor.

Prosjektforslaget til +CityChange blir rost av eksperter i EU for å demonstrere og underbygge tiltak som skal bidra til storskala utrulling av positive energidistrikter på tvers av Europa. Videre ble det poengtert at prosjektet har en overbevisende tilnærming til å gjøre lokale myndigheter til en aktiv og integrert del av energiløsningen, få med seg innbyggerene i bytransformasjonen, og å involverer hele verdikjeden i distriktet.

– Dette er andre gang Powel har deltatt i et Horizon2020 prosjekt. Vi har tidligere deltatt i UPGRID-prosjektet som fokuserte på smarte strømnett. Dette prosjektet ble ferdigstillt i februar 2018 og Powel var invitert til å delta av Vattenfall.

Forventet prosjektstart for +CityxChange er 1. januar 2019. 

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen