SINTEF etablerer seg på Helgeland

SINTEF etablerer seg på Helgeland

Ferskt datterselskap vil samarbeide med bedrifter i regionen for å gi den norske landbaserte industrien grønn konkurransekraft.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

– Sammen med næringslivet på Helgeland skal vi gjøre vårt for å bli et fyrtårn innen sirkulær økonomi. Det vil si systemer der avfall og energioverskudd fra én produsent blir ressurser for en annen og man tenker livssyklus fra produksjon til gjenbruk, sier Jack Ødegård, styreformann i nyetablerte SINTEF Helgeland AS og til daglig forskningsdirektør ved SINTEF Materialer og kjemi.

SINTEF Helgeland ble etablert 1. juli i år, og Ødegård sier han er meget tilfreds med at selskapet allerede har rekruttert dyktige folk med regional forankring.

Susanne Nævermo-Sand startet 1. august som daglig leder.Hun kommer fra jobben som daglig leder hos fjell- og anleggsentreprenøren Hans Johnny Høgås i Mo i Rana. Nævermo-Sand har tidligere vært seniorrådgiver ved Rana Utviklingsselskap og har også hatt lederstillinger i Rana Gruber AS. Hun har siden 2012 vært styreleder i Mineralklynge Norge, og sitter også i styret for Innovasjon Norge, Nordland.

Sammen med næringslivet på Helgeland skal vi gjøre vårt for å bli et fyrtårn innen sirkulær økonomi

Det nyetablerte selskapet har kontor i Mo i Rana og blir SINTEFs forlengede arm i hele Helgelands-regionen. Gjennom en planlagt emisjon vil også Kunnskapsparken Helgeland, Mo Industripark AS og Nord universitet komme med på eiersiden.

– Naboskapet til industriparken i Mo og øvrig industri i regionen gir oss gode muligheter for rask uttesting av forskningsresultater i pilot- og industriskala. I tillegg til å delta i grønn omstilling i prosessindustrien, skal vi bidra til digitalisering av arbeidsprosesser og produkter, og til utvikling av smarte selvlærende systemer. Disse områdene vil være viktige drivere for utvikling av morgendagens industri og næringsliv, sier styreformann Jack Ødegård.

Han legger til at industri og næringsliv på Helgeland har et flott utgangspunkt, og at bedriftene i landsdelen allerede ligger langt fremme på disse feltene.

Det er avgjørende for vårt arbeid med å bli en grønn industripark i verdensklasse

– Denne posisjonen vil SINTEF Helgeland være med på å befeste og utvikle videre gjennom regionale, nasjonale og internasjonale forsknings- og innovasjonsprosjekter, sier Ødegård.

Nordland Fylkeskommune, Sparebankstiftelsen Helgeland og Helgeland Sparebank Gavestiftelse har gått sammen om å støtte etableringen med seks millioner kroner gjennom et oppstartprosjekt med varighet fra juli 2016 til desember 2018.

– Etableringen av et tyngre forskningsmiljø på Mo, og på Campus Helgeland, har vært et viktig mål for Mo Industripark. Derfor er vi veldig fornøyde med at Sintef Helgeland nå er på plass. Det er avgjørende for vårt arbeid med å bli en grønn industripark i verdensklasse, sier adm. direktør Arve Ulriksen i Mo Industripark, en av landets største industriparker.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen