Sikrere regelverk i luftfartsfrafikken

Sikrere regelverk i luftfartsfrafikken

- Vi sikrer beskyttelse for frivillig rapportering og sørger for at det blir en bedre kvalitet på rapporteringen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • flyplass
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Frivillig rapportering

Endringene i luftfartsloven innebærer blant annet at personer som rapporterer frivillig får samme beskyttelse mot negative konsekvenser av å rapportere, som de som har plikt til å rapportere.

[factbox id="1"]

Bedre nytte av rapportering

Det legges større vekt på å sikre seg at de rapporterte opplysningene faktisk blir bruk, og fører til styrket sikkerhet. Bruken av opplysningene skal knyttes til de interne sikkerhetsstyringssystemene i flyselskaper og for eksempel hos leverandører av flysikringstjenester.

Bedre kvalitet på rapportering

Kvaliteten på de rapporterte opplysningene skal forbedres slik at det blir enklere å drive statistisk analyse på europeisk nivå. Det skal bli lettere å skille mellom forhold som er av stor og mindre betydning for sikkerheten.

Arbeidet med å sikre at alle luftfartsforetak har interne rutiner som bidrar til en åpen og ikke-straffende kultur om risikofaktorer, styrkes.

To EU-forordninger gjøres til lov

Det er to EU-forordninger som gjøres til lov, gjennom endringer i luftfartsloven.

Endringene innebærer at det europeiske regelverket nærmer seg norsk rett og norsk praksis.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen