Sikkerhetsgodkjenning av Bane NOR

Sikkerhetsgodkjenning av Bane NOR

Statens Jernbanetilsyn har gitt Bane NOR sikkerhetsgodkjenning som infrastrukturforvalter av det nasjonale jernbanenettet.

  • bane
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Vi er meget godt fornøyd med å ha mottat sikkerhetsgodkjenningen. Det er mange medarbeidere som har jobbet intensivt med søknaden for at vi skal komme i mål, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR.

- Det har vært en fornøyelse å få jobbe med denne saken nå i temmelig nøyaktig ett år, sier Jens Melsom. Vi har gjennomført såkalte veiledningsmøter med Statens jernbanetilsyn hver måned fra og med november 2015 til og med juni 2016 der vi har avstemt søknadens struktur og innhold kontinuerlig. Dette har vært svært nyttig for oss, og etter hva oppfatter også en god prosess for Statens jernbanetilsyn, sier Melsom.

I vedtaket fra Statens Jernbanetilsyn står det følgende: Statens jernbanetilsyn gir Bane NOR SF sikkerhetsgodkjenning som infrastrukturforvalter for det nasjonale jernbanenettet, herunder også godkjenning til å drive egentransport i forbindelse med drift og vedlikehold av infrastrukturen, samt å være opplæringssenter for tilknyttede førere. Det forutsetter at førere sertifiseres i henhold til forkunnskaper og førerkategorier oppgitt i søknaden.

I vedtaket står det også: Statens jernbanetilsyn godkjenner også Bane NOR som intern assesserende enhet type C for fagområdene: teknisk (infrastruktur (underbygning, overbygning, bruer, kontaktledning, lavspenning, banestrømsforsyning, signal, tele og rullende materiell) operasjonell (trafikkstyring samt personell for togframføring) og organisatorisk.

Sikkerhetsgodkjenningen gjelder fra 01.01.2017 til 31.12.2021.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen