Signerer med Statens vegvesen

Signerer med Statens vegvesen

Otera vant nylig kontrakten for samlede elektriske installasjoner i rassikringstunnelen på Veitastrondveien i Sogn og Fjordane.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- Statens vegvesen er en stor og viktig kunde for oss og vi er glade for å bli valgt til denne jobben, sier prosjektleder Per Tveiten, i Otera Infra.

Kontrakten har en verdi på i overkant av 10 MNOK og innebærer at Otera har ansvar for alt av elektroarbeid i den nye tunnelen.

- Vi skal levere og montere lys, skilter, ventilasjonsanlegg og sikkerhetsinstallasjoner. Som en del av arbeidet skal vi også klargjøre for nødnett i tunnelen, sier Tveiten.

Rassikring

Tunnelen er en del av rassikringsarbeidet på veien mellom Hafslo og bygda Veitastrond i Luster kommune. Strekningen er svært rasutsatt og de 120 innbyggerne i Veitastrond har flere ganger vært isolert på grunn av ras.

- Vi er glade for å bidra i det viktige arbeidet med å gjøre veien tryggere, sier Tveiten.

Siden 2012 har Statens vegvesen gjort flere grep for å sikre den rasutsatte strekningen. Det er bygd skredvoll ved Buskreda og satt opp radarsystem for overvåkning og varsling av snøskred ved Utledøla. I år skal det også bygges skredvoll ved Lindeskreda, i tillegg til rassikringstunnelen ved Bjørnabakkane.

- Veien er smal og veldig rasutsatt. Disse tiltakene er viktige for å sikre trygg fremkomst for de som bor i Veitastrond, sier Stein Idar Dyngen i Statens vegvesen.

Tunnelen ved Bjørnabakkane blir 1565 meter lang og vil bestå av ett kjørefelt og tre møteplasser. Etter planen skal tunnelen stå ferdig i månedsskifte november - desember 2016.

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen