Siemens tar grep med hurtiglading av elbusser

Siemens tar grep med hurtiglading av elbusser

Dieselbussene skal om få år byttes ut med fossilfrie alternativer. Derfor demonstrerte Siemens og Volvo elbusser og ladeløsninger for politikere, kollektivselskaper og publikum i går, tirsdag 5. april.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

- En løsning med hurtiglading av elektriske busser på endeholdeplass vil gi både god lønnsomt i tillegg til at den er helt utslippsfri. Derfor mener vi at dette konseptet vil passe perfekt for Oslo og andre større byer i Norge, forteller leder for Mobility i Siemens, Lars Andresen.

[factbox id="1"]

Hurtigladekonseptet er allerede i drift i flere europeiske byer og bygger på en åpen standard som både teknologileverandører og bussprodusenter nå samler seg om.

- Bransjen er enig om å utvikle en felles standard som gjør at man kan velge system på tvers av leverandører. Det er dette løsningen vi nå viser frem i Oslo, sier Andresen.

Elbusser passer til dagens byruter

En fersk studie viser at åtte av ti bybussruter i Oslo kan elektrifiseres uten endringer i rutetabellen. For resterende ruter kreves kun mindre justeringer i rutetiden. Det betyr at hurtigladekonseptet er svært godt egnet for dagens bybusser. Bussene lades på få minutter på endeholdeplassen før de starter på ny rute.

I dag fikk både kommunepolitikere og representanter fra Stortinget oppleve hurtiglading og en behagelig busstur i Oslo sentrum. Bussen tok seg gjennom bygatene uten vibrasjoner og uten eksosutslipp.

- Jeg tror man må se og oppleve elektriske busser for å forstå forskjellen fra dieseltraverne som er i trafikk i dag, forteller Andresen.

Støttes av Nasjonal TransportplanNasjonal Transportplan sier at alle nye bybusser skal være elektriske innen 2025, og Ruters plan for ”Fossilfri 2020” viser retningen for fornybart drivstoff. Elektrisitet fremstår som det mest lønnsomme alternativet, og elbuss-studien fra Siemens og Volvo tyder på at Oslo kan spare 630 millioner kroner i løpet av en tiårsperiode ved å innføre helelektriske busser.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen