Setter ny verdensrekord for å styrke Norges kraftnett

Setter ny verdensrekord for å styrke Norges kraftnett

Nexans skal installere en sjøkabel i Norge på 526 meters dyp, og selskapet vil dermed slå sin egen verdensrekord for verdens lengste og dypeste 420 kV PEX sjøkabelsystem.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Sjøkabelen kompletterer siste byggetrinn i BKKs etablering av en ny kraftlinje til Begensområdet som vil sikre strømforsyningen til ca. 200 000 husstander, industri og næringsliv.

- Selv om de nordiske landene er blant de fremste når det gjelder utvikling av ren strøm, er forbruket av energi per innbygger blant det høyeste i verden på grunn av kaldt klima og spredt bosetning. For å imøtekomme økende strømetterspørsel og holde følge med økt energiproduksjon installerte BKK Nett AS, som er et av Norges største kraftselskaper, Kollsnes-Mongstad-kraftlinjen for å styrke kraftnettet på Vestlandet. Etter å ha produsert og installert to sjøkabler for Kollsnes-Mongstad-forbindelsen, har BKK Nett AS nå gitt Nexans en kontrakt på ca 350 millioner kroner for å levere den tredje og siste sjøkabelen.

Den forrige rekorden ble satt av Nexans

Den nye 420 kV-forbindelsen mellom Modalen og Mongstad vil sikre strømforsyningen til mer enn 420 000 innbyggere, industri og næringsliv i hele regionen. På grunn av det vidstrakte øylandskapet på vestkysten av Norge vil Nexans' sjøkabel krysse Fensfjorden, som er omtrent 8 km bred og 526 m på det dypeste. Dette vil overgå rekorden på verdens lengste og dypeste 420 kV PEX sjøkabelsystem.

Den forrige rekorden ble satt av Nexans under konstruksjonen av den første delen av forbindelsen mellom Kollsnes og Mongstad i slutten av 2016. Kollsnes-Mongstad-forbindelsen måtte krysse to fjorder: Lurefjorden og Hjeltefjorden, som var 390 meter på det dypeste.

- Gjennom bedriftens lange historie har vi alltid hatt tett samarbeid med kundene våre for å utvikle den mest avanserte teknologien som gjør at vi kan realisere selv de mest ambisiøse energiprosjektene, sier Vincent Dessale, Executive Vice President i Subsea Energy Systems Business Line i Nexans Norway.

- Vi gleder oss over at BKK igjen har vist tillit til Nexans og gitt oss oppgaven med å levere alle de tre sjøkablene som er nødvendig for å gi trygg strømforsyning til de lokale innbyggerne, i tillegg til industrien og næringslivet som skaper verdier på Vestlandet. Vi ser frem til å levere dette inspirerende prosjektet og til å slå vår eksisterende verdensrekord.

Nexans skal utvikle og produsere sjøkabelen ved sin fabrikk i Halden. Installasjon og sjøbunnsarbeid vil utføres med Nexans’ eget kabelleggingsfartøy C/S Nexans Skagerrak sommeren 2019.  Etter igangsettingen skal Modalen-Mongstad-anlegget overføres til Statnett ASA, selskapet som er systemansvarlig for Norges sentralnett.

FORNYBAR ENERGI/20. juli 2018

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Microgrid er en åpning mot en ny verden i energiforsyning, der en virksomhet helt eller delvis kan driftes på egenprodusert strøm. Masterstudent Christian Olsen Rendall har undersøkt lønnsomheten i dette ved en installering på Ryen verksted. Les hele saken

JERNBANE/19. juli 2018

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen

– Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

BANE/17. juli 2018

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen. Store investeringer i ny infrastruktur vil gi et betydelig forbedring i tilbudet om noen år, men vi igangsetter nå også tiltak som raskere vil bidra til å lette presset på lokaltogene og som gir et bedre tilbud i rushtiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen