Setter norsk ingeniørkunst på verdenskartet
(Foto: NFF)

Setter norsk ingeniørkunst på verdenskartet

Med tre finalister og én vinner gjorde den norske delegasjonen seg svært bemerket på årets ITA Tunneling Awards 2018. Akkurat slik Norge gjorde seg kjent også i fjor.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

Styreleder Ola Woldmo og Norsk fjellsprengningsmuseum vant prisen i kategorien «Innovative Underground Space Concept of the year» under årets ITA Tunneling Awards, som fant sted i Chuzhou-Nanjing i Kina andre uken i november. Museet på Hunderfossen har blant annet en 240 meter lang tunnel, som er drevet på dugnadsarbeid blant museets grunnleggere.

Tunnelen fungerer som en historisk reise, og er blitt utstillingslokale for mange ulike kategorier med tunnelutstyr, skriver generalsekretær Tone Nakstad i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF). Museet tar vare på mange av kulturskattene fra norsk fjellsprengningshistorie, samt videreformidler kunnskap til kommende generasjoner av bergarbeidere. I den ene enden av tunnelen er det drevet ut en flott berghall.

Det blir lagt merke til det Norge gjør på dette området. Vi må kanskje vurdere å skape mer blest om alt det positive som foregår, og får frem flere nominasjoner i årene som kommer. Det mangler ikke på kandidater.

«Berghallen er et ypperlig festlokale som kan leies til ulike anledninger av alle slag. I tilknytning til tunnelen og berghallen er det også donert en typisk brakkerigg, som bidrar med ytterligere informasjon om norsk fjellsprengningshistorie. Det er videre mulig å se et utvalg av store anleggsmaskiner på utsiden av tunnelen, der den 218 tonn store gravemaskinen O&K RH 120 nok er den mest spesielle attraksjonen».

Young tunneler of the year

Fredrikke Syversen jobber i BaneNor og var nominert i kategorien «Young Tunneller of the year». Fredrikke jobber til daglig på Follobaneprosjektet som assisterende anleggsleder på TBM-delen. Hun har en mastergrad i geologi og geoteknikk fra Universitetet i Oslo og er med på mange aktiviteter i Norsk forening for fjellsprengningsteknikk. Der har hun blant annet ansvaret for foreningens prosjekt knyttet til digitalisering i tunneldriften – DigiTUN. Frederikke mener hun vant en tur til Kina, og at bare det å bli finalist er stor stas:

– Mange har spurt om jeg tror jeg kan vinne. Jeg følte jeg allerede hadde vunnet – selv før jeg reste ned hit, gjennom å være nominert fra Norge. Ekstra stas er det at prisutdelingen er i Nanjing. Jeg hadde ingen forhåpninger om å vinne, men jeg vant uansett en tur til Kina.

ITA er et flernasjonalt samarbeid. Det er et internasjonalt initiativ hvor tunnellbransjen kan møtes og jobbe sammen, dele erfaringer og effektivisere blant annet digitaliseringsprosesser.

  Foto: NFF

– Og dele ut priser. Hva er det de er blitt så veldig imponert over, tror du?

– Det er en blanding av gode doser flaks, samt at jeg er omgitt av folk som gidder å nominere meg. Det fungerer jo slik at det er NFF som hvert år nominerer både prosjekter og en person til ITA-awards. Det er styret i NFF som vet mest om dette. Og noen der har altså nominert meg. 

På Sintef Byggforsk er professor Eivind Grøv – tidligere leder i NFF – ikke i tvil om at nominasjonen var både riktig og viktig:

– Fredrikke er et ungt og fint pust i bransjen. Jeg er veldig for at vi eksponerer de unge, gjerne også internasjonalt. Vi bygger jo kontinuerlig navn og omdømme. Én ting er at vi er assosiert med bedriften vi jobber i, men vi er i veldig stor grad også enkeltpersoner som trenger å markedsføre oss selv. Det å stå frem, holde foredrag og være eksponert, delta i arbeidsgrupper og være aktiv i det internasjonale miljøet – det fremmer ikke bare den enkelte personen, men også selskapet du jobber for og Norge som en veldig byggende nasjon i undergrunnen.

Syversen antar at hun ble nominert fordi hun leder for DigiTUN, og har ansvaret for det arbeidet som gjøres der.

– Jeg er også heldig med den stillingen jeg har på Follobanen også. Jeg er assisterende byggeleder for den entreprisen. Det gjør at jeg har fått være med på veldig mye faglig interessante prosjekter. Det har vært utfordrende arbeid. Det engasjerer meg veldig. Jeg har også engasjert meg i å skrive artikler for World Tunnel Conmgress (WTC) ved tidligere anledninger, og har dermed fått jobbe med folk der og knyttet kontakter.

Project of the year, 50M - 500M Euro

I denne kategorien var det også en norsk finalist, Vamma-prosjektet. Vamma kraftverk er Norges største elvekraftverk. Totalt tar kraftverket imot vann fra et område på størrelse med Sveits. I 2015 var det 100 år siden de to første aggregatene ble satt i drift, og kraftverket er senere bygd ut i flere trinn. Utvidelsen av Vamma kraftverk er en av Europas største elvekraftutbygginger siden 1980-tallet, med en slukeevne på 500 kubikkmeter per sekund og installert effekt på 128 MW. En tunnel med tverrsnitt på 230 kvadratmeter er sprengt ned 50 meter under bakken, hvor selve aggregatet kommer. Og dette gjennomføres tett på eksisterende infrastruktur. Totalt vil det fosse 1 500 kubikkmeter vann i sekundet gjennom kraftverkets 12 turbiner når det nye aggregatet er klart for produksjon.

«Som et av de første prosjektene i Europa, blir arbeidene ved Vamma kraftverk utført ved hjelp av digitale modeller som inneholder all informasjon som trengs for å bygge anlegget. Tradisjonelle tegninger er historie. Leveransen fra byggherre og rådgivere består av 3D-modeller som brukes både i planlegging og i felt på oppsatte BIM-stasjoner og nettbrett», heter det i en pressemelding fra NFF.

Tok storeslem i fjor

Norge har gjort det svært bra på ITA-awards også tidligere i fjor ble det hele tre vinnere. Einar Broch fikk «Lifetime achievement award», Tobias Andersson hos Skanska ble «Young tunneller of the year» og Fjærland Hydropower fikk prisen for «Project of the year less than 50 million Euro» under utdelingen i Paris. 

NFF vil gjerne ha inn forslag til prosjekt som kan nomineres til denne årlige tradisjonen. Det er en flott måte å presentere norsk tunnelbransje på, mener ledelsen i NFF:

– Det blir lagt merke til det Norge gjør på dette området. Vi har tradisjon for å dele ut æresmedlemskap og gullfeisel. Vi må kanskje vurdere å utvide dette så vi skaper mer blest om alt det positive som foregår, og får frem flere nominasjoner i årene som kommer. Det mangler ikke på kandidater, understreker Tone Nakstad.

Fakta

International Tunneling and Underground Space Association (ITA-AITES) ble grunnlagt i 1974, og den internasjonale organisasjonen har i dag 71 medlemsland og 310 tilknyttede samarbeidspartnere. Hensikten er å fremme bruk av offentlig rom under bakken, innsats for bedring av miljøet og bærekraftig utvikling, samt å fremskynde utvikling innen planlegging, design, konstruksjon, vedlikehold og sikkerhet av tunneler og underjordiske konstruksjoner.

Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk ble startet i 1963, for å samle og styrke fagmiljøene som jobber med teknologi for bergarbeid. Foreningens arbeid dekker virksomhet og teknologi som i videste forstand dekker bergarbeid. Foreningens navn er både langt og tungt, men er beholdt selv om det kan være lett misvisende. Bransjefolk nøyer seg gjerne med forkortelsen NFF.

VEG/22. mars 2019

SINTEF gjenoppliver Veglaboratoriet

SINTEF har bestemt seg for å satse mer på samferdsel i tiden som kommer, og har derfor «gjenopplivet» Veglaboratoriet sitt. Dette gjør de fordi de bevisst ønsker å utvikle «grønnere veier» og anleggsprosesser. De vil også påvirke folk til å velge en mer miljøvennlig transport. Les hele saken

Til toppen